POOLE, Diego2025-01-132025-01-132024-11-26Poole, D. B. (2024). Lo natural y lo cultural en el hombre: Rousseau vs. Aristóteles. Díkaion, 33(1), e33110. https://doi.org/10.5294/dika.2024.33.1.102027-5366https://hdl.handle.net/10115/55297Environmental sensitivity has reinforced the classic Rousseauian antithesis between nature and culture, relegating humanity to contempt. On the other hand, the "gender perspective" and a transhumanism akin to that of Israeli philosopher Yuval N. Harari with his "Homo Deus," assume the existentialist proposition of humans as causa sui, demiurges designing their essence with boundless freedom. Thus, nature is dehumanized in its most radical sense. In response to this dehumanization of both humanity and the world, the classical Aristotelian-Thomist tradition rises with a notion of nature as a driving force and horizon of fulfillment imprinted in beings; a tradition where humans are not beings against, not even in front of or before nature, but rather humans are the most natural beings in the universe. Throughout these lines, after an analysis of the natural within humans, contrasted with the dominant ideas about the sense of nature in Western culture, especially from Rousseau (whose concept of nature remains the most influential in our society), we present the Thomist thesis on nature in humans. Our contribution is structured in seven parts. An introduction where we present the importance of the issue. In the second part, we make conceptual clarifications about the sense of the natural in humans. In the third, we expose the contrast between nature and culture according to Rousseau. In the fourth, we reflect on the naturally social dimension of human existence. In the fifth, the most original part of this work, we will present five reasons why we consider humans to be the most natural beings in the universe, precisely the thesis opposed to Rousseau. The last two sections contain the conclusions and the cited bibliography, respectively. The motivation for this writing was the reading of the essay by French philosopher Fabrice Hadjadj, "Finally Nature Spoke," published in 2022, which contains the germ of the ideas we develop here.La sensibilidad medioambiental ha reforzado la antítesis clásica roussoniana entre naturaleza y cultura, marginando al hombre hasta el desprecio. Por otra parte, la “perspectiva de género” y un transhumanismo como el del filósofo israelí Yuval N. Harari con su Homo Deus, asumen el planteamiento existencialista del hombre como causa sui, demiurgo que diseña su esencia con omnímoda libertad. De este modo, la naturaleza se deshumaniza en su sentido más radical. Frente a esta desnaturalización del hombre y del mundo se alza la tradición clásica aristotélico-tomista con una noción de naturaleza como motor y horizonte de plenitud impreso en los seres; una tradición donde el hombre no es un ser contra, ni siquiera ante la naturaleza, sino el ser más natural de universo. A lo largo de estas líneas, después de un análisis de lo natural en el hombre, que contrastamos con las idas dominante sobre el sentido de la naturaleza en la cultura occidental, especialmente de la obra de Rousseau (cuyo concepto de naturaleza sigue siendo el más influyente en nuestra sociedad), presentamos la tesis tomista sobre la naturaleza en el hombre. Nuestra contribución se estructura en siete partes. Una introducción en la que presentamos la importancia de la cuestión. En la segunda parte hacemos unas precisiones conceptuales sobre el sentido de lo natural en el hombre. En la tercera exponemos el contraste entre naturaleza y cultura según Rousseau. En la cuarta, reflexionaremos sobre la dimensión naturalmente social de la existencia humana. En la quinta -la parte más original de este trabajo- expondremos cinco razones por las que consideramos que el hombre es el ser más natural del universo, precisamente la tesis opuesta a Rousseau. Los dos últimos apartados contienen respectivamente las conclusiones y la bibliografía citada. La motivación de nuestra aportación fue la lectura del ensayo del filósofo francés Fabrice Hadjadj “¡Por fin la naturaleza!, dijo ella”, publicado en 2022, que contiene en germen las ideas que desarrollamos ampliamente en estas líneas.esAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Natural LawRousseauAristótelesSanto TomásLey naturalDerecho naturalIusnaturalismoEcologismoLo natural y lo cultural en el hombre: Rousseau vs. AristótelesArticlehttps://doi.org/10.5294/dika.2024.33.1.10info:eu-repo/semantics/openAccess