POOLE, Diego2025-01-132025-01-132024-12-18Poole-Derqui, D. (2024). El sentido cristiano de la naturaleza. Persona Y Derecho, (92). https://doi.org/10.15581/011.92.0020211-4526https://hdl.handle.net/10115/55397The Christian understanding of ‘nature’ has been the most common in the Western world. It has shaped the development of science, moral philosophy, and forms the basis of various proposals that most authors have made about natural law and right. Obviously, there is no single Christian proposal on the concept of nature, but there is a dominant one, which we owe to Saint Thomas: everything that God does in creatures is therefore natural in them. And therefore, nature itself carries a moral message. This is the underlying idea behind the various notions of nature presented by Aquinas. At present, faced with the rise of ideologies that deny the normative character of nature (from gender philosophy to various transhumanist proposals), we believe it is necessary to return to Saint Thomas to clarify the notion of ‘nature’ once again. This work is, in a way, an exercise in conceptual clarification, guided by Saint Thomas, on the meaning and value of the term 'nature'. It is divided into three parts: an introductory part, which shows the paradoxical situation of our time regarding nature, which both exalts it to worship while desiring to manipulate it at will; a second part in which we analyze the various notions of the natural from the Thomistic perspective, study the difference between the natural and the artificial, examine the most common errors of interpretation, and confront the Thomistic proposal with Kant's idea of nature; and a third part where we study "the naturalness of evil" from the Thomistic perspective.El sentido cristiano de la naturaleza ha sido el más común en el mundo occidental. Ha conformado el desarrollo de la ciencia, de la filosofía moral y está en la base de las diversas propuestas que la mayoría de los autores han hecho sobre la ley y el derecho natural. Obviamente no hay una única propuesta cristiana sobre el concepto de naturaleza, pero sí hay una dominante, y que debemos a Santo Tomás: todo lo que Dios hace en las criaturas es por eso mismo natural en ellas. Y por eso mismo la naturaleza es portadora de un mensaje moral. Esta es la idea de fondo que subyace a las diversas nociones de naturaleza que nos presenta el Aquinate. En el momento actual, ante el auge de ideologías que niegan el carácter normativo de la naturaleza (desde la filosofía de género hasta las diversas propuestas transhumanistas), creemos necesario volver a Santo Tomás para clarificar de nuevo la noción de naturaleza. Este trabajo es, en cierta manera, un ejercicio de clarificación conceptual, de la mano de Santo Tomás, sobre el sentido y valor del término ‘naturaleza’. Se divide en tres partes: una parte introductoria, que muestra la situación paradójica de nuestro tiempo ante la naturaleza, que la exalta hasta la adoración, al tiempo que desea manipularla a su antojo; una segunda parte en la que analizamos las diversas nociones de lo natural desde la perspectiva tomista, estudiamos la diferencia entre lo natural y lo artificial, examinamos los errores más frecuentes de interpretación y confrontamos la propuesta tomista con la idea que tiene Kant sobre la naturaleza, y una tercera parte donde estudiamos “la naturalidad del mal” desde la perspectiva tomista.esAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Ley naturalNatural LawEcologismoKantAristótelesNaturalezaLo natural y lo artificialMal natural y mal moralEl sentido cristiano de la naturalezaArticlehttps://doi.org/10.15581/011.92.002info:eu-repo/semantics/openAccess