Examinando por Autor "Guevara-Otero, Niurka"
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Ítem Analysis of predisposition in levels of individual digital competence among Spanish university students(Bastas Publications, 2023-06-19) Guevara-Otero, Niurka; Cuevas-Molano, Elena; Vázquez-Cano, Esteban; López-Meneses, EloyThe objective of this study was to identify university student profiles with different levels of predisposition and usage of digital competences in social communication and collaborative learning (CSCCL) as well as technology use in information search and treatment (CSTI). The sample comprised 383 students from three state universities in Spain. The study employed a questionnaire called “basic digital competences 2.0 in university students” (COBADI). Chi-squared automatic interaction detection (CHAID) algorithm was used for data analysis due to its capability to handle both quantitative and qualitative variables, enabling profiling and the generation of predictive models with easily interpretable graphical representations (decision trees). The results revealed a high level of digital competence in socialization and execution of tasks online, managing digital tools for planning study time, and using resources for information searching and browsing. These findings align with previous works on collaborative writing on the Internet and digital competence. However, students demonstrated low digital competence in data analysis processes and image production using social software apps, which has been linked to task complexity and heavy workload in other studies. Interestingly, the students’ sociodemographic characteristics (age, sex, and university attended) did not influence their predisposition towards the analyzed digital competences. In conclusion, enhancing effective digital teaching in higher education can be achieved by incorporating the teaching of critical analysis of information, addressing information overload, providing instruction on social software apps, and emphasizing collaborative learning. These strategies aim to help students acquire and apply knowledge relevant to the current job market.Ítem EL AULA INVERTIDA ONLINE. SU IMPLEMENTACIÓN E IMPACTO EN DOS TITULACIONES DE GRADOS UNIVERSITARIOS(Editorial Aula Magna, 2022. McGraw-Hill Interamericana de España S.L. editorialaulamagna. com, 2022) Guevara-Otero, Niurka; Vargas-Perez, Ana M.; Diaz-Iglesias, SusanaIntroducción: En la sociedad actual hiperconectada con múltiples procesos de digitalización, los estudiantes universitarios demandan una transformación en las metodologías educativas tradicionales. En este contexto, surge como innovación docente, la metodología de Aula Invertida (AI), conocida en inglés como Flipped Learning. Así se plantea que el alumno es quien debe tomar el control de su proceso de aprendizaje y el profesor debe actuar como facilitador, tras la activación de las competencias propiciadas por el diseño de la práctica educativa. Esta metodología no se entendería sin la implementación y uso de herramientas digitales que facilitan la experiencia del aprendizaje. Objetivo: Este estudio contrasta el papel de la metodología de AI en modalidad online, con el fin de potenciar el aprendizaje activo y colaborativo, así como mejorar el desempeño académico en las evaluaciones teórico-prácticas y medir el impacto del uso de esta metodología en la valoración docente de los estudiantes. Metodología: Se contrastan evidencias de su implementación en una asignatura obligatoria de 6 créditos, del tercer curso del Grado en Marketing y del cuarto curso del Doble Grado en Publicidad y Relaciones Públicas más Marketing de una universidad pública española. Se considera un grupo experimental donde se implantó la metodología de AI online y otro grupo de control con metodología tradicional y presencial, donde no se implementó el modelo de AI online. El desempeño académico se mide en un entorno de evaluación continua a través de las calificaciones obtenidas por los alumnos en las actividades evaluables teóricas y prácticas. Para medir la repercusión de la metodología de AI online, se comparan los resultados de los cuestionarios de valoraciones docentes de la universidad del grupo de control y el grupo experimental. Discusión y Resultados: Los resultados muestran que: 1) El desempeño de los estudiantes en las evaluaciones prácticas realizadas fuera de clase fueron estadísticamente mayores en el grupo experimental. 2) Los estudiantes de doble grado consiguieron de forma estadísticamente significativa mejores calificaciones en las evaluaciones teóricas-prácticas en los dos grupos (experimental y control). 3) El mejor desempeño académico se obtuvo en los estudiantes de doble grado del grupo experimental, tanto en las evaluaciones teóricas como prácticas. 4) Los estudiantes del grupo experimental, con metodología de AI online califican mejor al profesor en general y especialmente en la metodología utilizada, lo que resulta en un aumento del 8% con respecto a la evaluación del profesor en el grupo de control sin AI online. Conclusiones: Se concluye que la utilización de la metodología de AI online frente a la metodología tradicional utilizada en el grupo de control no solo ha sido valorada positivamente, sino que ha supuesto mayor desempeño académico y motivación hacia la asignatura, sobre todo a los estudiantes de doble titulación. En este sentido, el estudio muestra que el AI online es una alternativa para mejorar el desempeño académico, la asimilación de conocimientos, competencias y motivación de los estudiantes. De igual forma, podría considerarse como una oportunidad para aplicarse a la modalidad híbrida o presencial, así como a otras asignaturas y titulaciones.Ítem EFECTIVIDAD DEL APRENDIZAJE INVERTIDO EN EL RENDIMIENTO ACADÉMICO UNIVERSITARIO APLICADO EN ASIGNATURAS DEL ÁREA DE COMERCIALIZACIÓN E INVESTIGACIÓN DE MERCADOS(Dykinson S.L., 2022-11-22) Guevara-Otero, Niurka; Diaz-Iglesias, Susana; Vargas-Perez, Ana M.Esta investigación evalúa la efectividad de la aplicación del Modelo de Aprendizaje Invertido (AI) en una asignatura de grado universitario dentro del campo de las Ciencias Sociales. Para ello, se analizan dos cursos consecutivos, uno con metodología tradicional y el siguiente con AI. La investigación responde a un diseño explicativo, de línea cuantitativa y de corte transversal, con datos reales de las variables medidas, permitiendo que, mediante una regresión lineal múltiple, donde la variable endógena era la calificación final de la asignatura, se evaluase qué repercusión tenía cada punto porcentual marginal obtenido en cada uno de los factores de calificaciones. Los resultados apuntan a una obtención de mejores resultados académicos de los estudiantes, así como una mejor valoración del profesorado. Los estudiantes consideran la metodología más efectiva que la tradicional, y valoran las clases y las actividades como interesantes, adecuadas y satisfactorias para conseguir óptimos resultados en la asignatura.Ítem Estudio de la percepción de las experiencias de aprendizaje de los jóvenes universitarios en un contexto post COVID-19(Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. Universidad Técnica de Manabí. ECUADOR., 2023-07-03) Guevara-Otero, Niurka; Cuevas-Molano, Elena; Vargas-Pérez, Ana M.Esta investigación evalúa la experiencia de aprendizaje de jóvenes universitarios a través del método de Clase Invertida. Se analiza, si la metodología aplicada a distintas titulaciones conduce a una mejora en la percepción del clima personalizado, la facilidad de uso y utilidad de las plataformas, la interacción en clase física, el valor y la satisfacción del alumnado con el aprendizaje. El período analizado comprende tres años académicos (2021-2023), después del impacto del COVID-19. Para realizar este análisis se proporcionó al alumnado un cuestionario a través de herramientas online. La muestra es no probabilística y dirigida, y está compuesta por 136 estudiantes de una universidad pública española matriculados en titulaciones de las facultades de Ciencias de la Comunicación y Ciencias de la Economía y de la Empresa. El análisis de los datos se realizó mediante un estudio cuantitativo descriptivo, cuasiexperimental y transversal. Los resultados mostraron que la percepción general de los estudiantes es positiva y la titulación universitaria no influye en las siguientes dimensiones: la percepción del clima de aprendizaje personalizado; la experiencia de aprendizaje; la facilidad de uso de las plataformas utilizadas; la interacción en clase física; valor y la satisfacción con la metodología de clase invertida. Sin embargo, la titulación universitaria parece influir con efecto pequeño en la valoración de la utilidad de las plataformas utilizadas con la metodología de clase invertida. De forma que, los estudiantes de la titulación de grado doble la valoraron mejor que los estudiantes de las titulaciones de grado simples.Ítem Evaluating face-to-face and online flipped learning on performance and satisfaction in marketing and communication students(Bastas Publications, 2024-01-05) Guevara-Otero, Niurka; Cuevas-Molano, Elena; Vargas-Pérez, Ana M.; Sánchez Rivera, María TeresaThe research evaluates the impact of face-to-face and online flipped learning (OFL) on the academic performance in students of single-degree (SD) and double-degree (DD), compared to that achieved in the traditional methodology. A descriptive, quasi-experimental, cross-sectional, quantitative study was carried out with a sample of 223 university marketing and communication students. The study was conducted in three phases: before, during, and after the COVID-19 pandemic. Results align with previous studies, which find that flipped learning (FL) face-to-face yields higher performance than traditional methodology. Like other studies, the highest scores in asynchronous activities were found for DD students. However, this study reveals that those adopting FL, both online and face-to-face, demonstrated superior academic performance compared to SD students using the traditional method in practical assessments. Notably, DD students who used OFL methodology outperformed their SD peers who used the traditional method in the overall subject score and in the synchronous and asynchronous activities. Furthermore, although modality did not influence the ratings of FL methodology; DD students who experienced this methodology online or face-to-face reported more positively on their attitudes, perceptions, interactions, academic results, and perceived satisfaction than SD students. These findings contribute to understanding of how the adoption of diverse learning methods and modalities influence the performance, attitudes, perceptions, interactions, results, and satisfaction of SD and DD students in the fields of marketing and communication. In conclusion, university business education institutions can enhance student performance and satisfaction by expanding DDs offerings and integrating active learning methods.Ítem The role of asynchronous and synchronous activities in university academic performance: A comparative study of traditional and inverted class methodologies(OmniaScience, 2023-01-05) Guevara-Otero, Niurka; Diaz-Iglesias, Susana; Cuevas-Molano, ElenaPurpose: The objective of this work is to investigate the effect of synchronous and asynchronous activities on the academic performance of university students. For this purpose, the academic results obtained and the involvement and motivation of the student and the teacher in the different learning methodologies involved are analyzed. Students’ perception of the effectiveness of the flipped class with the face-to-face classroom and online methodologies is compared to that of the traditional learning methodology. Design/methodology: Data were collected from undergraduate students in three marketing courses and were analyzed through a quantitative descriptive, quasi-experimental and cross-sectional study. Academic performance with the different learning methodologies and the effect of synchronous and asynchronous activities on academic performance were compared using logistic regression on each course and methodology. Findings: The results showed that academic performance in synchronous and asynchronous activities was better in the flipped class, except for synchronous activities in the online flipped class. In addition, the best academic performance was obtained in the face-to-face inverted classes. The explanatory effect of asynchronous activities on academic performance was also identified. The greatest predictive capacity and the best prognosis were obtained in the online inverted classes. Students expect to obtain satisfactory results with the inverted class methodology and perceive it as effective, although they prefer a mixture of inverted classes and the traditional methodology. Originality/value: We contribute to theoretical and practical research with this new model to study the influence of the flipped learning methodology and asynchronous and synchronous activities on academic performance. We believe that these results, despite the specific and limited scope of the study, will be of great interest to the teaching community and contribute to improving the motivation and performance of students, which constitutes a main challenge in the higher education system.