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Examinando por Autor "Montes-Vozmediano, Manuel"

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    Adolescents on YouTube: gender differences regarding the videos they upload and watch
    (Central and Eastern European Online Library GmbH, 2021-12-12) Suárez-Álvarez, Rebeca; García-Jiménez, Antonio; Montes-Vozmediano, Manuel
    This study examines whether gender is a key factor when producing and uploading audio-visual content to this social network. The research has been carried out using content analysis methodology applied to a sample of 300 videos uploaded to YouTube by adolescents aged 11-17 years, which were collected and analysed during the state of emergency in Spain (13 March – 21 June of 2020) as a result of the COVID-19 pandemic. Contents uploaded by these YouTubers are amusing, and their topics differ significantly depending on the author’s gender. Boys focus mainly on playing games, while the range of topics among girls is more diverse. There are no significant differences in the way both genders approach the topic of COVID-19. Channels oriented toward girls are protected from comments their followers might make about them, whereas boys are more exposed to members of the public who view their audio-visual productions.
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    Análisis de la tipología de contenido publicitario insertado en los canales de los/as youtubers adolescentes
    (Fundación iS+D para la Investigación Social Avanzada [University Publisher], 2021-07-30) Suárez-Álvarez, Rebeca; García-Jiménez, Antonio; Montes-Vozmediano, Manuel
    YouTube es la red social preferida por los/as adolescentes y hacia la que las compañías han virado sus estrategias de publicidad para llegar a este público a través de los y las influencers, que se han convertido en las nuevas celebrities digitales. Estos nuevos famosos, conocidos en esta red social como youtubers, tienen una audiencia que otorga a sus mensajes mayor credibilidad, en comparación con los lanzados por otros personajes a través de los medios tradicionales. Mediante la metodología del análisis de contenido se han estudiado 300 vídeos, con duración de hasta 15 minutos y más de mil visualizaciones cada uno, de youtubers adolescentes españoles, de entre 11 y 17 años con más de un millón de seguidores, desde el anuncio del estado de alarma hasta su finalización (año 2020). Se profundiza en el estudio de las estrategias de publicidad que los/as adolescentes youtubers incorporan en sus vídeos, atendiendo a posibles diferencias en el mensaje a tenor del género y edad. Se concluye que los canales adolescentes de YouTube se han convertido en escaparates comerciales con un desempeño semiprofesional de los/as menores en los que el product placement pasivo es la estrategia de publicidad más utilizada por ambos géneros. En relación al género son los chicos los que más contenidos y estrategias publicitarias integran en sus vídeos y los/as adolescentes entre 15 y 16 años son los que presentan mayores ratios de inserción de publicidad situándose por encima del 90%.
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    Pautas de comunicación audiovisual en los canales en español de los menores youtubers
    (Ediciones Complutense, 2022) Montes-Vozmediano, Manuel; Suárez-Álvarez, Rebeca; García-Jiménez, Antonio
    Esta investigación analiza las pautas de comunicación visual de los vídeos publicados, en castellano, por niños y adolescentes youtubers. Se ha estudiado el contenido de 300 vídeos de hasta 15 minutos de youtubers de entre 11 y 17 años con más de 1 millón de seguidores, lo que les convierte en macro influencers. El estudio confirma que el empleo de los recursos audiovisuales y la escena que se muestra mediante la combinación de encuadres y ángulos de la toma configura el estilo de los canales, si bien los youtubers alternan en sus canales otras producciones que se alejan de su fórmula habitual. También, se ha observado diferencias de género, aunque no por edad. En definitiva, nos situamos ante un elaborado proceso de edición con el propósito de realizar una producción audiovisual dinámica con vistas a agradar al público destinatario.
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    Pregnancy in the digital generation: Exploring the visual culture of teenage pregnancy on social media
    (Elsevier, 2025-03) Suárez-Álvarez, Rebeca; García-Jiménez, Antonio; Montes-Vozmediano, Manuel
    The display of pregnancy by adult women on social media is a prevalent phenomenon, yet few studies have focused on the self-agency of minors in presenting their pregnancies online. Based on a thematic analysis of 401 publicly available videos of 30 pregnant minors aged 12–16 on TikTok, the aim of this study is to understand how they exhibit themselves to the world through the content they share. The minors manage their pregnancies by breaking the traditional norms imposed on their age. They display a lack of inhibition and proudly show their extended tummies without considering the potential risks to their physical and psychological health. The 12 and 13-year-olds are the ones most inclined to display their pregnancies, yet the least aware of the challenges associated with early gestation. Positive reactions and support from their families and environment significantly influence the visibility of their pregnancies, as those who receive support exhibit their gestation more openly and express more positive feelings about it. Despite sharing their experiences and challenging the traditional tendency to hide early pregnancy, they conform to the dominant discourse about their condition. Nevertheless, such conformity does not necessarily restructure the expectations imposed on pregnancy, which reinforces gender stereotypes even in circumstances where the young girls challenge social norms.

© Universidad Rey Juan Carlos

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