Examinando por Autor "Prieto Bermejo, Jaime"
Mostrando 1 - 3 de 3
- Resultados por página
- Opciones de ordenación
Ítem An Exploratory Analysis of Major Dropdowns in Student Evaluation of Teaching Ratings in Higher Education(2023-02-12) Leguey Galán, Santiago; Cid Cid, Ana I; Guede Cid, Rocío; Prieto Bermejo, JaimeWe present an exploratory study of Student Evaluation of Teaching (SET) surveys that focused on analyzing the major dropdowns that sometimes occur in SET scores of those university teachers who teach the same subject for at least two consecutive years. Specifically, the purpose of this study was to identify those SET survey items associated with major dropdowns in teacher evaluations. The sample comprised SET surveys ratings from one Spanish University over five years, for a total of 2,284 different teacher-subject pairs under analysis. The 5% percentile of the differences between the teacher and subject SET ratings in two consecutive years was used as the cut-off point to identify major dropdowns. Frequency tables were used for analysis. The results highlighted SET survey items related to teaching methodology as those most associated with major dropdowns in teachers’ ratings. In particular, the item concerning teachers’ compliance with class schedules showed the highest frequency of occurrence. Beyond the specific scores obtained or the specific items in which major dropdowns may take place, in this study we discuss the importance of incorporating major dropdowns analysis to SET surveys reports in the future.Ítem Major increases in teachers’ performance evaluations: Evidence from student evaluation of teaching surveys(2023-05) Leguey Galán, Santiago; Prieto Bermejo, Jaime; Guede Cid, Rocío; Cid Cid, Ana IPurpose: This exploratory study examined major increases in teachers’ performance evaluations and their immediate impact on next year’s score for those instructors that taught the same subject for at least two years in a row. The purpose was twofold. Firstly, to identify those Student Evaluation of Teaching (SET) survey items associated with major increases in teacher evaluations. Secondly, to examine if there is evidence of the use of these SET results by instructors to improve their teaching. Design: The sample comprised SET survey ratings from one university over a five consecutive year period, for a total sample of 13,052 teacher evaluations and 3,893 teachers-subject observations under analysis. Frequency tables and Student’s t-test were used for analysis. Findings: The results highlighted the three SET survey items captured by the dimension of teaching methodology as those most closely related to major increases in teacher evaluations. Regarding the second objective, the results show no generalised response from teachers who experience major increases in SET ratings. TÍtem Uso de la inteligencia artificial en la formación universitaria de los futuros docentes: ChatGPT y Copilot al servicio del profesor(2025-07-25) Tolmos Rodríguez-Piñero, Piedad; Cid Cid, Ana Isabel; Guede Cid, Mª del Rocío; Prieto Bermejo, Jaime; Leguey Galán, Santiago; Leguey Galán, Sonsoles; Allende Echevarría, Eduardo; Rodríguez Arteche, ÍñigoEl uso de la Inteligencia Artificial (en adelante, IA) se ha extendido en el mundo de la Educación, tanto entre los estudiantes como entre los profesores. Sin embargo, no siempre se emplea de una forma responsable, eficiente, y crítica. Desde la formación de los futuros docentes debemos garantizar que acuden a estas herramientas con el espíritu adecuado, consciente, y con la capacidad de discernir las respuestas correctas y que sirven a sus necesidades, de las que no lo son. Ellos serán los que en el futuro transmitan ese modo de actuar a sus alumnos, y éstos aprenderán a hacer un uso responsable y eficiente de la IA generativa, garantizando que el sistema funciona. En el ámbito de las matemáticas, la aplicación de la IA generativa resulta beneficiosa desde el punto de vista del aprendizaje, pero también peligrosa. Los estudiantes aceptan como correctas las respuestas que les proporcionó una herramienta que consideran infalible, cuando en este ámbito, no siempre lo son. Si lo trasladamos a su papel como profesores en el futuro, es especialmente importante que empleen su espíritu crítico, detecten el error en las respuestas, y aprendan de él. Por otra parte, estas herramientas proporcionan una ayuda inestimable a los docentes a la hora de proporcionar información para formarse en metodologías docentes, aplicarlas diseñando actividades, y desarrollar rúbricas de evaluación. De nuevo, ese uso debe afrontarse con espíritu crítico, y realizarse en colaboración con la máquina, de forma que el docente guíe a la herramienta en la consecución del objetivo. En este doble papel alumnos de matemáticas y ciencias/futuros docentes, se enmarca el proyecto de innovación educativa cuya memoria final se presenta en esta publicación. El objetivo era formar a los estudiantes de los Grados en Educación y Máster de Formación del Profesorado en el uso de ChatGPT y Copilot para aplicarlo en la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas, tanto como usuarios a la hora de resolver problemas, como de docentes profesionales al diseñar y evaluar situaciones de aprendizaje, y aplicar metodologías del ámbito de la educación matemática.