Examinando por Autor "Sanchez-Acedo, Alberto"
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Ítem Revealing trends in academic publishing on immersive journalism through a dataset analysis of metaverse and extended technologies from 2017 to 2022(Elsevier, 2024-03-02) Sanchez-Acedo, Alberto; Carbonell-Alcocer, Alejandro; Gertrudix, Manuel; Rubio-Tamayo, Jose LuisThis article presents the data obtained from a Systematic Literature Review (SLR) on the use of metaverse and extended technologies for immersive journalism [1]. Boolean operators, both in English and Spanish, were used to retrieve scientific literature using Publish or Perish 8 software on Scopus, Web of Science and Google Scholar between 2017 and 2022. After finding all the scientific literature, a methodological process was carried out using selection criteria and following the PRISMA model to obtain a total sample of 61 scientific articles. The DESLOCIS framework was used for the evaluation and quantitative and qualitative analysis of the retrieved data. The first dataset [2] contains the metadata of the retrieved publications according to the phases of the PRISMA statement. The second dataset [3] contains the characteristics of these publications according to the DESLOCIS framework. The data offer the possibility to develop new longitudinal studies and meta-analyzes in the field of immersive journalism.Ítem The challenges of media and information literacy in the artificial intelligence ecology: deepfakes and misinformation(Universidad de Navarra, 2024-10-09) Sanchez-Acedo, Alberto; Carbonell-Alcocer, Alejandro; Gertrudix, Manuel; Rubio-Tamayo, Jose LuisEn la ecología de la inteligencia artificial (IA), los modelos generativos permiten crear manipulaciones hiperrealistas en las que la precisión de los objetos audiovisuales los hace extraordinariamente verosímiles. Estas deepfakes son indetectables por sus elementos constitutivos, lo que acrecienta la preocupación sobre la distorsión de la realidad en el ecosistema informativo, y cómo la capacidad de discernir entre contenidos audiovisuales verdaderos y falsos afecta a la confianza pública y a los sistemas democráticos. Es un enorme desafío que la alfabetización mediática e informacional ayude a combatir eficazmente la desinformación. La investigación presenta los resultados de un cuasiexperimento realizado con 80 jóvenes de la Comunidad de Madrid con el fin de evaluar la capacidad de reconocimiento de las deepfakes dentro de ambientes inmersivos, y si los elementos identificadores de contexto condicionan la credibilidad de las imágenes. Los resultados muestran la pregnancia de las imágenes frente a estos identificadores, lo que inhibe una lectura crítica de la información que identifique las falsificaciones visuales, lo que se potencia por su extraordinaria verosimilitud. Se concluye que el nuevo bioma posthumanista de la realidad virtual y la inteligencia artificial requieren reenfocar los procesos de alfabetización mediática e informacional para concienciar y educar a la ciudadanía con el fin de reducir su vulnerabilidad a la desinformación basada en deepfakes creada con modelos generativo