Examinando por Autor "Serrada Tejeda, Sergio"
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Ítem Alterations in dexterity and manual function in patients with focal hand dystonia.(Neurología (English Edition) ELSEVIER, 2022-09) Huertas-Hoyas, Elisabet; Martínez-Piédrola, Rosa Mª; Sánchez-Herrera-Baeza, Patricia; Serrada Tejeda, Sergio; Máximo-Bocanegra, Nuria; Sánchez Camarero, Carlos; Pérez-de-Heredia-Torres, Marta; Martínez Castrillo, Juan CarlosIntroduction: Focal hand dystonia is a movement disorder whose symptoms cause alterations in the performance of tasks requiring a high level of dexterity. Currently, there is no model for interpreting the disease and few studies have identified the difficulties of patients with dystonia in carrying out activities of daily living (ADL). This study aims to describe manipulative dexterity and its influence on ADLs in patients with focal hand dystonia. Materials and methods: We performed an observational, cross-sectional, case-control study including 24 participants (12 patients with focal hand dystonia and 12 controls). The patients were referred by the neurology department of Hospital Ramón y Cajal. We gathered sociodemographic data, as well as retrospective clinical data for patients. We subsequently administered evaluation tests, in the following order: Nine-Hole Peg Test (NHPT), Box and Blocks Test (BBT), Purdue Pegboard Test (PPT), and Jebsen-Taylor Test of Hand Function (JTTHF). Results: The study sample included a total of 24 participants, 7 women and 17 men, with a mean age (standard deviation) of 50.79 (14.40) years. In the patient group, neuromuscular involvement or psycho-emotional problems were not detected in half of cases; smaller numbers of patients presented difficulties associated with the right shoulder (25%) and anxious state (33.3%). Conclusions: Our results indicate that focal hand dystonia affects manipulative dexterity in these patients, who showed poorer performance and required more time to complete the tasks.Ítem Influencia de la praxis de ideación en el juego del niño con trastorno del espectro del autismo(Universidad Rey Juan Carlos, 2022) Serrada Tejeda, SergioIntroducción. El trastorno del espectro del autismo (TEA) es un término utilizado para describir una afección del neurodesarrollo caracterizada por el deterioro de la comunicación y la interacción social recíproca y la presencia de patrones de comportamiento o intereses restringidos, repetitivos y estereotipados. Aunque estas dificultades repercuten en el desempeño de la vida diaria del niño, el TEA es un trastorno multifactorial y heterogéneo, en el que aspectos asociados, como las habilidades para jugar, la praxis o el funcionamiento adaptativo pueden limitar la capacidad del niño para interactuar y participar con éxito en el entorno. En el caso de los niños con TEA, la praxis ha sido objeto de estudio, esencialmente, desde una perspectiva asociada a la capacidad para planificar acciones motoras. Sin embargo, la investigación sobre las habilidades de praxis de ideación, necesarias para conceptualizar o generar una idea a través del reconocimiento de las affordances o propiedades de los objetos y del entorno, no ha sido abordada. Durante la interacción con los adultos e iguales éstas pueden impactar en la capacidad para comprender las representaciones o atribuciones que se realizan durante un contexto de participación, como el juego, y la elaboración posterior de respuestas adaptativas ajustadas a las características del entorno donde sucede la interacción. Objetivo. Debido a la ausencia de estudios previos que hayan evaluado cómo se relaciona la praxis de ideación con el desarrollo del juego y las habilidades para la participación en actividades sociales y de ocio del niño con TEA, el propósito de este estudio ha sido identificar si existe una relación entre la ideación y el desarrollo y disposición hacia el juego y las habilidades adaptativas sociales y de ocio, además de determinar la influencia que la praxis de ideación tiene sobre estas variables. Método. Se realizó un proceso de adaptación cultural y fiabilidad interevaluador previo a la administración de las pruebas de valoración. Posteriormente, se diseñó un estudio descriptivo transversal de casos y controles con una muestra total de noventa participantes (45 niños con desarrollo típico (DT) y 45 niños con TEA) con edades comprendidas entre los 4 y los 6 años. Se elaboró un proceso de evaluación en diecinueve centros públicos y privados de atención temprana y un colegio público de educación infantil. Se valoraron, mediante las pruebas referidas, la praxis de ideación (en inglés Test of Ideational Praxis - TIP), el nivel del desarrollo del juego (en inglés Revised Knox Preschool Play Scale - RKPPS), la disposición hacia el juego (en inglés Test of Playfulness - ToP) y las habilidades adaptativas sociales (Sistema de Evaluación de la Conducta Adaptativa. ABAS-II). Se realizó un análisis comparativo para la estimación de diferencias entre ambas muestras de participantes, además de análisis de regresión lineal para determinar la influencia de las habilidades de ideación en las variables de desarrollo y disposición hacia el juego y la conducta adaptativa social. Resultados. Se observaron correlaciones positivas entre la praxis de ideación y las habilidades de juego, la disposición y habilidades mostradas durante el juego y la conducta adaptativa de ocio e interacción social. Los análisis de regresión lineal mostraron que las habilidades ideatorias explicaban el 33,2% de la varianza del manejo de objetos durante el juego (F = 21,38; p < 0,001) y el 38,2% y 30,1% de la varianza de la habilidad y de la disposición general hacia el juego respectivamente (F = 26,54; p < 0,001; F = 18,51; p < 0,001). Conclusiones. Las habilidades de praxis de ideación se asocian a mejores niveles de desarrollo de juego, de disposición hacia el juego, así como de conducta adaptativa social y de ocio, e influyen de manera significativa en el manejo de objetos y en las habilidades asociadas a una mejor disposición hacia el juego.Ítem Occupational performance in multiple sclerosis and its relationship with quality of life and fatigue(Edizioni Minerva Medica, 2020-04) Pérez de Heredia Torres, Marta; Huertas Hoyas, Elisabet; Sánchez Camarero, Carlos; Máximo Bocanegra, Nuria; Alegre Ayala, Jorge; Sánchez Herrera Baeza, Patricia; Martínez Piedrola, Rosa M; García Bravo, Cristina; Mayoral Martin, Andrea; Serrada Tejeda, SergioBACKGROUND: Performance and perceived satisfaction of daily occupations in people with multiple sclerosis (MS) can affect the perception of their quality of life and be impacted by the level of fatigue. AIM: To describe the performance and occupational self-perception, as well as to analyze whether there is a relationship between the perception of occupational performance and the quality of life and perceived fatigue. DESIGN: A descriptive cross-sectional study. SETTING: Participants were referred by the services of Neurology of the various hospitals in Madrid. The assessment process was performed either at the MS’ associations, in the participants’ home, or at the Laboratory of Cognitive Intervention of the Health Sciences Faculty of the University. POPULATION: A total sample of 30 people with MS (pwMS) selected by non-probabilistic consecutive sampling during a three-months uptake patient recruitment period. METHODS: The outcome measures used were the Canadian Occupational Performance Measure (COPM), the Modified Fatigue Impact Scale (MFIS) and the Multiple Sclerosis Quality of Life 54 (MSQoL-54). Descriptive analysis, parametric and non-parametric tests and multiple linear regression models were used. RESULTS: A statistically significant positive correlation was found between occupational performance and physical and mental health. Also, high physical health scores were associated with high satisfaction scores. Multiple regression models indicated that high levels of satisfaction were associated with high levels of physical health (P= 0.013). CONCLUSIONS: The better the perception of the physical aspects that influence the quality of life, the better the perceived satisfaction of pwMS. Fatigue may not influence self-perceived satisfaction and performance. CLINICAL REHABILITATION IMPACT: The physical factors affecting perceived satisfaction should be considered when planning interventions to promote quality of life in pwMS. Although fatigue associated with MS may influence perceived performance and satisfaction, no relevant associations were found between variables.