Examinando por Autor "Cerezo Diaz, Vera"
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Ítem CLIMATE CHANGE: WOMEN'S RESILIENCE SYSTEMS IN THE AFRICAN CONTINENT(Universidad Rey Juan Carlos, 2024-06-14) Cerezo Diaz, VeraClimate change is a global threat and a multiplier of vulnerabilities which has impacts over the ecosystems and societies worldwide. However, its negative effects are unequally distributed, and despite having contributed the least to global emissions, Africa¿s biophysical conditions make the continent more vulnerable to climate change. Moreover, the intertwined causes of climate change and gender inequalities lead to a more negative impact over women because of the existing structural inequalities and customary laws, which limit the full exercise of their human rights, enabling and multiplying their vulnerabilities to climate change. Undeniably, this scenario has severe consequences over women¿s lives, which is extensible to their roles in the fight against this environmental crisis. Therefore, African women¿s empowerment must be rampant to achieve a sustainable management of natural resources. Women shouldn¿t be seen as mere victims, but rather as knowledge bearers of cultural traditions, whose resilience systems are vital to bring about change, reduce climate-related vulnerabilities and prevent conflicts that could exacerbate the existing adversities and gender gaps. Land management is especially relevant in the two cases analysed because yields¿ degradation, as a result of climate change, have become an additional burden to bear for women and girls who depend on agriculture for subsistence to feed their families in Senegal and Burkina Faso.Ítem DESVISTIENDO LA COMUNICACIÓN CORPORATIVA(Universidad Rey Juan Carlos, 2024-06-11) Cerezo Diaz, VeraLa industria de la moda contribuye significativamente a la crisis climática, pues el ejercicio de su actividad está marcado por los excesos y la explotación de los recursos naturales que caracterizan a la fast-fashion, y que, además, fomentan patrones de producción y consumo desmedidos. Por esta razón, el objetivo del trabajo es analizar la gestión de la comunicación externa del sector textil en torno a la sostenibilidad y en qué medida los consumidores perciben una concienciación tangible, que se traduce en una imagen de marca sostenible. Los resultados del cuestionario muestran la falta de coherencia y transparencia en la comunicación del sector, que defiende prácticas como sostenibles, mientras la mayoría de los participantes encuestados perciben estas como greenwashing. Este escenario dificulta la práctica de un consumo responsable y pone de manifiesto la brecha intención-acción de los consumidores hacia la slow fashion. Asimismo, evidencia la necesidad de hacer un cambio de narrativa a través de la comunicación y la educación para lograr reconducir la linealidad del sector hacia una circularidad.