Examinando por Autor "de Esteban Curiel, Javier"
Mostrando 1 - 20 de 23
- Resultados por página
- Opciones de ordenación
Ítem Una aproximación al marketing turístico sostenible desde la planificación estratégica(Universidad Complutense de Madrid, 2010-08-01) de Esteban Curiel, Javier; López López, AlejandroA partir de este artículo, los autores analizan la planificación estratégica turística como una técnica que constituye una excelente hoja de ruta para el marketing de productos y servicios turísticos sostenibles. En particular, su reflexión y análisis se plasma en una metodología procesual de las diferentes fases que se deben seguir para conseguir la comercialización de actividades turísticas en armonía con el medio ambiente, tanto social como natural, de un destino. De esta manera, este artículo está escrito con la voluntad de ofrecer a los planificadores y directores comerciales de organizaciones turísticas, un instrumento de trabajo práctico, útil y eficaz planificación que conduzca, paso a paso, hacia un turismo de calidad que perdure en el tiempo, esto es, hacia un turismo sostenible.Ítem La comunicación entre España y los países bálticos a través de la prensa escrita española(Universidad Complutense de Madrid, 2014-06-26) Antonovica, Arta; de Esteban Curiel, Javier; Gértrudix Barrio, ManuelEl artículo presenta un estudio sobre la construcción informativa en la prensa española de las relaciones bilaterales entre los estados bálticos y España desde la perspectiva de la comunicación intercultural. El objetivo es comprender la imagen que los medios españoles presentan de estos países en el contexto de convergencia europea. Para ello se ha realizado un análisis de contenido del corpus de noticias del El País y La Razón durante el periodo de mayo de 2004 a octubre 2008, con el fin de identificar cuáles son las temáticas tratadas, los enfoques seguidos, y el criterio de noticiabilidad subyacente en la información publicada sobre Estonia, Lituania y Letonia. Entre los principales resultados, cabe destacar la subrepresentación de los países bálticos, el carácter positivo del tratamiento, la predominancia de temas deportivos y socioculturales sobre económicos o políticos.Ítem La comunicación persuasiva en política como elemento fundamental en el éxito de nuevas formaciones políticas en España: emisor, mensaje y contexto. Caso Podemos y Ciudadanos(Universidad Complutense de Madrid, 2020-01-16) Cardete Quintero, María Jesús; de Esteban Curiel, Javier; Antonovica, ArtaLa comunicación es un elemento clave en la captación de votos en cualquier proceso electoral, cuya efectividad se ve condicionada por variables como las características sociodemográficas del receptor, el poder del emisor, el canal elegido para su difusión o el entorno económico donde se desarrolle el discurso. En este contexto el estudio del lenguaje persuasivo cobra una especial relevancia, puesto que de su uso dependerá, en muchos casos, que la intención con la que se lanza el mensaje coincida con los resultados esperados. Es por ello, que se hace necesario profundizar en el conocimiento de los elementos del mensaje de persuasión en política que determinan la intencionalidad del voto y sus efectos sobre los resultados electorales. Más concretamente, en el presente artículo se propone un análisis del contenido persuasivo de los mensajes utilizados en España durante el mes de diciembre de 2015, periodo que coincide con la campaña electoral previa a los comicios celebrados el 20 de diciembre de ese mismo año, por dos nuevas formas políticas que surgen de dos idearios diferenciados: Ciudadanos y Podemos, como una de las causas de los resultados electorales obtenidos en los comicios celebrados en dicha fecha y que supusieron la desestabilización del parlamento español, al no ser posible alcanzar la mayoría suficiente para formar gobierno y cuya consecuencia fue la celebración de unas nuevas elecciones el 26 de junio de 2016. Es muy destacable la importancia de este estudio puesto que, a raíz de la presencia de estas dos fuerzas políticas, el panorama político español ha cambiado en toda la nación. Los dos partidos y sus mensajes han logrado captar la atención de miles de ciudadanos y ha existido un cambio claro de intención de voto de los partidos tradicionales. De manera que el estudio del mensaje persuasivo de Podemos y de Ciudadanos es de vital importancia para comprender la intencionalidad de voto actualmente en España.Ítem Critical Factors and Consumption Patterns of Pergamon Museum's Visitors (Berlin, Germany)(Elsevier, 2012) de Esteban Curiel, Javier; Antonovica, Arta; Mercado Idoeta, CarmeloThis research tries to go into the consumption patterns of tourists visiting museums in Berlin. Indeed, the importance of the museum tourism market in Berlin has created a need for information on the motivations of cultural tourists, as attention has shifted from historic and architectural tourism model or bildungsbürgerlich tourism (Spode and Gutbier 1987: 30), towards broadening the range of cultural attractions, unter alia museums regarded with both: traditional and contemporary culture. In particular, the city of Berlin gives an accurate picture of what European cities are willing to do in response to the growing relationship between tourism and museums with more than 170 museums of the world culture. In this context, a visitor survey (200) was conducted in one of the most important Museums of Berlin, the Pergamon Museum , in order to investigate the motivation, image, socio-demographic profile, opinions and consumption patterns of cultural tourists visiting Berlin. The findings of this research indicate that today s cultural tourists in Berlin are generally well-educated people with high status occupations, good incomes, heavily concerned with the environment, and that not all cultural visitors are cultural tourists, as the level of cultural motivation varies greatly from one tourist to the next.Ítem El ecoturismo como modelo internacional de desarrollo sostenible del turismo cultural(Universidad de Quinatana Roo, 2010) de Esteban Curiel, Javier; Antonovica, ArtaEl ecoturismo en cuanto modelo internacional del turismo cultural es responsable con el medio ambiente y tiene un carácter de sostenibilidad, lo cual beneficia a las comunidades locales. Sin embargo, no es simplemente sinónimo de turismo sostenible porque cuente con un en fo que medioambiental y cultural. Como afirma Hall (1994), la “pisa da” o “huella” del ecoturista es en esencia igual que la de cualquier otro “turista de masas”. No obstante, el ecoturismo parecer tener un futuro próspero, siempre y cuando permanezca a pequeña escala y se mantenga el control local. En este artículo se debate sobre el ecoturismo como una forma de turismo cultural y como un modelo internacional de desarrollo turístico válido para cualquier destino, se gestiona con criterios de sostenibilidad.Ítem Empirical study of the COVID-19 social effects on gender and generations scientific insights for future public policies(Universidad de Alicante. Departamento de Sociología II ; Universidad de Alicante. Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz, 2024-01-20) Antonovica, Arta; de Esteban Curiel, Javier; Sánchez Morales, María del Rosario; Sarmiento Guede, José RamónSociety management and the COVID-19 pandemic require continuous restatement and consolidation. Furthermore, the 2030 Agenda for Sustainable Development created by the United Nations establishes a set of 17 Sustainable Development Goals (SDGs) that meet the needs of the present without compromising the ability to meet the needs of future generations and where Goal 5 addresses gender equality as a central priority. The main aim of this paper is to present a crossed-analysis study on how the health crisis has infuenced differently the social behaviour between gender and generations in Spain. For this study there have been used a massive open data from the Sociological Research Centre (CIS). The mixed techniques´ methodology of this research was applied to study four social effect dimensions, such as “way of living”, “way of thinking”, “way of self-healthcare” and “social habits and behaviour”. The used techniques contributed analytically to gender and generations management during the pandemic with the intent of complementarity. Obtained fn dings by analysing four studied dimensions explain the effects and consequences of the pandemic involving differences between men and women, younger and older generations, leading to society management implications that can timely serve as a paradigm with scientific insights for public policies.Ítem Estudio empírico de los efectos sociales del COVID-19 en género y generaciones: percepciones científicas para futuras políticas públicas(Universitat d'Alacant, 2024-01-29) Antonovica, Arta; de Esteban Curiel, Javier; Sánchez Morales, Maria del Rosario; Sarmiento Guede, José RamónLa gestión de la sociedad durante la pandemia del COVID-19 ha servido de base para su próxima y futura consolidación. La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible de la ONU establece 17 Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) que buscan satisfacer las necesidades presentes sin comprometer las de las generaciones futuras, destacando la igualdad de género en el Objetivo 5. Este artículo presenta un estudio de análisis cruzado sobre cómo la crisis sanitaria ha afectado de manera diferente el comportamiento social entre géneros y generaciones en España. Se han utilizado datos abiertos del Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS) y se ha aplicado una metodología de técnicas mixtas para estudiar cuatro dimensiones del impacto social: «modo de vivir», «modo de pensar», «modo de autocuidado de la salud» y «hábitos y comportamientos sociales». Estas técnicas analíticas se han sustentado en la gestión de género y generaciones durante la pandemia, complementándose entre sí. Los hallazgos obtenidos explican las diferencias en los efectos de la pandemia entre hombres y mujeres, y entre generaciones jóvenes y mayores, lo que tiene implicaciones para la gestión de la sociedad y puede servir como fundamento científico para las próximas políticas públicas.Ítem Factors affecting short-term rental first price: A revenue management model(Frontiers in Psychology, 2022-11-16) de Jaureguizar Cervera, Diego; Pérez-Bustamante Yábar, Diana C.; de Esteban Curiel, JavierThe aim of this paper is to conduct a revenue management study, generating a theoretical model that establishes the relationship between the factors of a Short-Term Rental apartment offered on the Airbnb marketplace or similar and its optimal rental price set when the property is first put on the market, considering not only the characteristics defined in the platform listing but also the sociodemographic characteristics of the area in which the apartment is located. The research process was structured in six phases as case study for the technology transfer model. First, research planning was conducted to estimate the time, cost, and suitability of the research topic. Second, the study design was determined to establish a technology transfer model focusing on the theory of mixed revenue management. Third, data collection about the city of Madrid was extracted from two technological databases, namely SeeTransparent based mainly on Airbnb (28 internal characteristics of the apartment) and Deskmind Research (9 sociodemographic variables of the area in which the apartment is located). Fourth, the data were prepared to create a new descriptive variable of the apartments based on geolocation. Fifth, the analysis of this study was applied to explore the correlation between the price charged per night, the 28 internal characteristics of the apartments, and the 9 sociodemographic variables of their surrounding areas. Sixth, with this integrated database, the information was transformed into multivariate inferential statistics through Exploratory Factor Analysis and Multiple Linear Regression, creating a technology transfer model (big data algorithm) that allows revenue managers to set the price of an apartment based on known information, prior to having a history of market reactions. This research process and model consider some of the factors affecting the psychological behavior of tourism consumers. Practical implications of the findings indicate that the size/capacity of the apartments used for Short-Term rentals largely determines the initial rental price set (72%). The equipment offered by the apartments has a moderate impact (18%), and the sociodemographic characteristics of the surrounding area have a minor influence (11%).Ítem Increase the influence of the travel video bloggers by using Youtube to sell trips indirectly through relationship marketing and service quality online(2021-01-11) Sarmiento Guede, José Ramón; de Esteban Curiel, Javier; Antonovica, ArtaPurpose: The main aim of this article is to verify by applied field research the relationship between the e-service quality provided by the travel youtubers and the e-relationship quality with the users, formed by trust, satisfaction and commitment. Design/methodology/approach: For the theoretical framework and the creation of the hypothesis there was used a literature review that is focused on travel youtubers, relationship marketing and service quality online. For confirmation of the hypothesis there was applied a quantitative survey technique to 1245 sample units. Findings: Dimensions of information and communication, that are part of the quality of the service, are the ones that affect the most in the development of the quality of the relation. As a consequence, travel youtubers have to develop a strategy that includes all kinds of actions of content creation in order to grow their notoriety while not selling any sort of product or service. Hence, the quality of the relation must be defined as a multi-dimensional construct with a superior order formed by trust, satisfaction and commitment as main dimensions that may be influenced (antecedent) or may be admitted of other dimensions (consequents), having them put through clients and users. Therefore, travel youtubers must create among their followers a positive attitude towards themselves. Attitude is formed by cognitive elements (trust), affective elements (satisfaction) and conative elements (commitment). Originality/value: This research paper offers theoretical framework confirmed by a field study for measuring quality relationship online by users and travel youtubers and identifies which are the dimensions that form the user’s attitude. These attitudes will be transformed into behaviors such as the repetition of purchase and the development of positive word-of-mouth communication.Ítem La interacción de los hoteles con las redes sociales: un análisis de los hoteles de cuatro estrellas de la Comunidad de Madrid (España)(Universidad de Murcia, 2017-05-29) Cascales García, Gemma; Fuentes Moraleda, Laura; de Esteban Curiel, JavierEn el presente trabajo se analiza como los hoteles de cuatro estrellas de la Comunidad de Madrid interaccionan con las redes sociales. En concreto, se comprueba que, a pesar de que el uso del social media está generalizado entre los hoteles de la región, la gestión del mismo para obtener beneficios por medio de las ventas o para manejar la reputación online no está tan generalizada. Se muestra como la mayor parte de los hoteles participantes en el estudio aprovechan las redes sociales como canal de comunicación pero que los hoteles pertenecientes a cadenas utilizan más las redes como canal de ventas.Ítem Machine Learning for short-term property rental pricing based on seasonality and proximity to food establishments(Emerald, 2024-06-03) de Jaureguizar Cervera, Diego; de Esteban Curiel, Javier; Pérez-Bustamante Yábar, Diana C.Purpose–Short-term rentals (STRs) (like Airbnb) are reshaping social behaviour, notably in gastronomy, altering how people dine while travelling. This study delves into revenue management, examining the impact of seasonality and dining options near guests’ Airbnb. Machine Learning analysis of Airbnb data suggests owners enhance revenue strategies by adjusting prices seasonally, taking nearby food amenities into account. Design/methodology/approach– This study analysed 220 Airbnb establishments from Madrid, Spain, using consistent monthly price data from Seetransparent and environment variables from MapInfo GIS. The Machine Learning algorithm calculated average prices, determined seasonal prices, applied factor analysis to categorise months and used cluster analysis to identify tourism-dwelling typologies with similar seasonal behaviour, considering nearby supermarkets/restaurants by factors such as proximityand availability of food options. Findings– The findings reveal seasonal variations in three groups, using Machine Learning to improve revenue management: Group 1 has strong autumn-winter patterns and fewer restaurants; Group 2 shows higher spring seasonality, likely catering to tourists, and has more restaurants, while Group 3 has year-round stability, fewer supermarkets and active shops, potentially affecting local restaurant dynamics. Food establishments in these groups may need to adapt their strategies accordingly to capitalise on these seasonal trends. Originality/value– Currentliteraturelacksinformationonhowseasonality,rentalhousingandproximityto amenities are interconnected. The originality of this study is to fill this gap by enhancing the STR price predictive model through a Machine Learning study. By examining seasonal trends, rental housing dynamics, and the proximity of supermarkets and restaurants to STR properties, the research enhances our understanding and predictions of STR price fluctuations, particularly in relation to the availability and demand for food options.Ítem Marketing research and museum consumer behaviour in Berlin(IAPNM LATAM, 2016-01-31) de Esteban Curiel, Javier; Pérez-Bustamante Yábar, Diana C.; Antonovica, Arta; Gil Lafuente, JaimeThis research tries to go into the consumption patterns of tourists visiting museums in Berlin. Indeed, the importance of the museum tourism market in Berlin has created a need for information on the motivations of cultural tourists, as attention has shifted from historic and architectural tourism model or “bildungsbürgerlich tourism” (Spode and Gutbier 1987: 30), towards broadening the range of cultural attractions, unter alia museums regarded with both, traditional and contemporary culture. In particular, the city of Berlin gives an accurate picture of what European cities are willing to do in response to the growing relationship between tourism and museums, with more than 170 museums of world culture. In this context, a visitor survey (200) was conducted in one of the most important Museum of Berlin , the “Pergamon Museum”, in order to investigate the motivation, image, socio-demographic profile, opinions and consumption patterns of cultural tourists visiting Berlin. The findings of this research indicate that today’s cultural tourists in Berlin are generally well-educated people with high status occupations, good incomes, heavily concerned with the environment, and that not all cultural visitors are cultural tourists as the level of cultural motivation varies greatly from one tourist to the next.Ítem La minería de datos en investigación social. Patrones y reglas de asociación —ciencia social computacional—(Centro de Investigaciones Sociológicas, 2024-04-01) de Esteban Curiel, JavierÍtem Neural network analysis for hotel service design in Madrid: the 3ps methodology and the frontline staff(Universidade do Algarve, 2018-02-28) Flores-Ureba, Sandra; de Esteban Curiel, Javier; Delgado Jalón, María Luisa; Rivero-Menéndez, José ÁngelThis paper takes into account a fresh approach to hotel service experience based on the concept of “3Ps Methodology” and “Neural Network Analysis” (NNA). Traditional tools of experience management have been implemented by hotel management in the last decades in order to fulfil the requirements of customer experiences. A more discriminating distinction is proposed in this research, based on the neural network algorithm (the Multilayer Perceptron) in order to achieve more efficiency. In this sense, Madrid hotels are analyzed from the visitor’s perspective for showing the relationships established between front-line employees and customers. A face-to-face survey were conducted in several tourism hotspots in Madrid in order to investigate the hotel frontline service and the emotional experience of customers. The findings have been treated with statistical procedures and, after carrying out the neural network analysis, we have concluded that the Servicescape model could be classified under the category of “People-processing service”.Ítem Organic Consumer Segmentation(Scientific Research Publishing, 2015-07-16) de Esteban Curiel, Javier; Castro, Juan Carlos; Quisimalin, MauricioOne of the aspects that configure the social agreement these days in Ecuador is based on the “Food Sovereignty”. In this sense, this paper tries to identify and validate determinant factors over the consumption of ecological food in Ecuador. Among other factors, the authors analyse the demographic characteristics, the knowledge about organic agriculture, the attitudes towards environ mental issues, the considerations about organic product sales, the lifestyles and the main priori ties when choosing food. The population of study was the city of Ambato, province of Tungurahua (Ecuador) with a sample size of 400 subjects in order to determine the patterns of organic consumption right there. In particular, this research was conducted through a face-to-face survey of 40 questions considering 86 variables divided into blocks of perceptions, attitudes, behaviours and socio-demographic profiles, such as income source, home size, education level, lifestyle or monthly family incomes. Hence, a model of analysis is determined on the awareness of organic products and its association with ecological purchase.Ítem Percepción gerencial del sistema de información empresarial en la problemática ambiental de Ecuador(Universidad Complutense de Madrid, 2014-11-13) Quisimalin, Mauricio; de Esteban Curiel, Javier; Antonovica, ArtaEste estudio analiza desde el punto de vista gerencial y ambiental, el sistema de información empresarial en la problemática de gestión de desechos en papel, plástico y pilas dentro del contexto comunitario de la Provincia de Tungurahua- Ecuador, en donde se utilizó un procedimiento estadístico descriptivo en la investigación. Se indagó a 385 empresas de Tungurahua de la base de datos de la "Cámara de Comercio de Ambato", encuestando a sus responsables relacionados con temas ambientales. Entre los aspectos relevantes del estudio, se ponen de manifiesto: a) el 41 % de las empresas encuestadas percibe que los elementos que administra un sistema de información empresarial son identificar procesos, métodos y herramientas en la gestión de residuos para satisfacer las necesidades de los consumidores, lo que indica que la mayoría no identifica una definición de lo que es un sistema de información; b) por otro lado, se percibe la falta de concienciación ambiental, ya que solo el 20 % de las empresas de Tungurahua indican que debe existir una mayor responsabilidad con respecto a la gestión ambiental.Ítem Percepciones ambientales del sector empresarial en el Ecuador(Universidad Complutense de Madrid, 2011-10-05) Moreno Gavilanes, Kléver; de Esteban Curiel, JavierA partir de fuentes secundarias y de una encuesta opinática de 500 personas, este artículo pretende dimensionar la percepción por parte de la población local de los impactos ambientales de las empresas en el e cuador. De este modo, los resultados indican que el nivel de concientización de los ecuatorianos ante el problema de la contaminación ambiental es muy alto, con 9 de cada 10 personas sensibilizadas por el tema ambiental, y a la vez conscientes de que se debe hacer algo para minimizar los impactos negativos ambientales, si bien muy pocas están tomando medidas de remediación.Ítem La relación entre la confianza y el compromiso y sus efectos en la lealtad de marca(Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa, 2020) Vargas Rocha, Frederico Rafael; de Esteban Curiel, Javier; Moura Cunha, Luiz RodrigoEste artículo toma en cuenta las variables confianza y compromiso del cliente para lograr la tan deseada lealtad hacia a una marca. En este sentido, se propone validar un modelo teórico compuesto por tres pilares, es decir, la confianza, el compromiso y la lealtad de marca que será útil para las empresas que poseen un enfoque orientado hacia el valor de marca (brand equity). Este estudio ha sido uno de los pioneros en el contexto académico de Brasil en usar dichos pilares al analizar una marca con más de tres décadas de historia en el sector del entretenimiento musical brasileño, que es la del Festival Rock in Rio. Se alcanzaron 725 cuestionarios en línea por medio del Facebook Ads que fueron aplicados a los participantes del Rock in Rio en la edición del año 2017. Además, se establecieron, inicialmente, 3 hipótesis que se convirtieron en 5 hipótesis durante el proceso de análisis estadístico, de las que 4 de ellas fueron aceptadas. Según los resultados empíricos obtenidos, las relaciones entre los constructos confianza/expectativa de los servicios frente a compromiso, confianza/expectativa de los servicios frente a lealtad, confianza/recuperación de los servicios frente a lealtad y compromiso frente a lealtad presentaron resultados satisfactorios. Así que la utilización de dichos constructos en el modelo de prueba produjo un R2 de un 57,7% para el compromiso y un 83,1% para la lealtad, que son respectivamente positivos. Los hallazgos de este trabajo han sido tratados con análisis de contenido y procedimientos estadísticos basados en técnicas multivariantes.Ítem Retos e implicaciones del turismo deportivo: el caso de la final de la Copa Libertadores 2018(Grupo Editorial Espacios GEES, 2021-06-30) López Jiménez, María I.; de Esteban Curiel, Javier; Santa Cruz Chau, José M.; Doncel Fernandez, Luis V.En los últimos años, muchos destinos se han convertido en el escaparate del mundo con la acogida de eventos deportivos. Estas celebraciones han provocado repercusiones positivas para los destinos, pero cuando la toma de decisiones con respecto al evento no se basa en el compromiso con los objetivos estratégicos del destino, su celebración llega a repercutir negativamente. En este artículo, a través de un caso de estudio, veremos cómo el mismo evento en dos ciudades diferentes puede causar diferentes impactos.Ítem Sport Celebrities Multiple Use in Marketing Messages: Example of the Spanish Tennis Player Rafael Nadal(EUROKD, 2016) Antonovica, Arta; de Esteban Curiel, JavierThe use of a sport celebrity as a message source is a popular way how to convince many consumers around the world to buy and use different services. In the last decades, we have seen that many sport celebrities in a serial way promote products and services of different companies at the same time or in a sequence. Therefore, there arises a question of message source credibility and trustfulness. The main objective of this research paper is to study the world famous Spanish tennis player’s appearance, Rafael Nadal, as a message source in different companies’ advertisements and the kind of image he creates. In this sense, a content analysis technique and a face‐to‐face survey technique (328 subjects) have been conducted to know what the consumers’ attitudes towards serial sport endorsers are.