Show simple item record

El cubre cáliz de plumas del siglo XVI del Museo Nacional de Antropología de México. ¿Texto o imagen?

dc.contributor.authorGarcía Barrios, Ana
dc.date.accessioned2023-12-27T15:55:23Z
dc.date.available2023-12-27T15:55:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationRev. Esp. Antropología Americana. 49 (número especial), 2019: 329-347es
dc.identifier.issn0556-6533
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10115/27962
dc.descriptionPlumary art was one of the artistic traditions that most surprised the Spaniards upon their arrival in New Spain (Mexico). arrival in New Spain (Mexico). With this material, they had a great variety of religious pieces made, among them mitres religious pieces, including mitres, infulas, religious paintings, as well as the chalice cover that today houses the National Museum of Anthropology in Mexico City. National Museum of Anthropology in Mexico City, which is the central theme of this study. For long considered to be a Mexica ritual shield (chimalli), it was later called a chalice cover or chalice cover (tapa cáliz). later called tapa cáliz or cubrecáliz and different scholars saw in it the images of water, earth and fire. fire. Alfonso Lacadena García-Gallo, in the framework of a congress held in 2006 in Mexico City Mexico City, presented a first reading of the signs, which in my opinion perfectly defines the function of the object. the function of the object. In this paper, in addition to a review of previous studies, we will approach the context of the piece, its history, its possible uses, and will offer the first reading of the text hieroglyphic text proposed by Professor Alfonso Lacadena in 2006 and the one he made in 2017, in which in an absolutely random way he in 2017, in which I intervened in an absolutely random way, which is the reason why I take the license to write about this "precious" object. All the merit is his.es
dc.description.abstractEl arte plumario fue una de las tradiciones artísticas que más sorprendieron a los españoles a su llegada a Nueva España (México). Con ese material mandaron elaborar una gran variedad de piezas religiosas, entre ellas mitras, ínfulas, cuadros religiosos, así como el cubre cáliz que hoy resguarda el Museo Nacional de Antropología de Ciudad de México y que es el tema central de este estudio. Durante mucho tiempo se consideró que se trataba de un escudo ritual mexica (chimalli), posteriormente se le denominó tapa cáliz o cubrecáliz y diferentes estudiosos vieron en él las imágenes del agua, la tierra y el fuego. Alfonso Lacadena García-Gallo, en el marco de un Congreso llevado a cabo en el año 2006 en Ciudad de México, presentó una primera lectura de los signos, que en mi opinión define perfectamente la función del objeto. En este trabajo, además de hacer una revisión de los estudios previos, nos acercaremos al contexto de la pieza, su historia, sus posibles usos, y se ofrecerá la primera lectura del texto jeroglífico náhuatl propuesta por el profesor Alfonso Lacadena en 2006 y la que realizó en 2017, en la que de forma absolutamente azarosa intervine, motivo por el que me tomo la licencia de escribir sobre este «precioso» objeto. Todo el mérito es suyo.es
dc.language.isospaes
dc.publisherEdiciones Complutensees
dc.rightsAtribución 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectarte plumarioes
dc.subjectNueva Españaes
dc.subjectMéxicoes
dc.subjectcubre cálizes
dc.subjectescritura náhuatles
dc.subjectevangelizaciónes
dc.subjectsiglo XVIes
dc.subjectVinoes
dc.subjectAguaes
dc.titleEl cubre cáliz de plumas del siglo XVI del Museo Nacional de Antropología de México. ¿Texto o imagen?es
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.identifier.doi10.5209/reaa.64975es
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Atribución 4.0 Internacional