Show simple item record

Dibujo político nepalí (1940-1970). Trazos de ironía contra el sistema Panchayat

dc.contributor.authorde la Rubia Gómez-Moran, Andrea
dc.date.accessioned2024-12-02T07:23:17Z
dc.date.available2024-12-02T07:23:17Z
dc.date.issued2024-07-16
dc.identifier.citationde la Rubia Gómez-Moran, A. (2024). Dibujo político nepalí (1940-1970). Trazos de ironía contra el sistema Panchayat. Liño, 30(30), 151–160. https://doi.org/10.17811/li.30.2024.151-160es
dc.identifier.issn0211-2574
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10115/42212
dc.descriptionThrough the visual representation of the national icons of the mountain, the King, and Kathmandu´s Cultural Heritage, Nepalese contemporary art is defined as a tool that contributes to romanticize the idea of the country as a magical Shangri-La. This article analyzes the idea of contemporary Nepali drawing through the concept of Nepaliness as a national strategy promoted in the times of the Panchayat regime (1962-1990). In a process that hybridizes the Western realism with the local culture, the aim of the regime was to unify the multicultural essence of Nepal around a single culture built around itself. The Nepalese avant-garde used the Nepaliness in their art-works in an almost forced way, being the irony the sole medium through which these artists could find a gap for their self-expression against this dictatorship.es
dc.description.abstractA través de la representación visual de los iconos nacionales de la montaña, el Rey y el Patrimonio Cultural de Katmandú, el arte contemporáneo nepalí se define como una herramienta que contribuye a romantizar la idea internacional del país como un mágico Shangri-La. Este artículo analiza la idea del dibujo contemporáneo a través del concepto de nepalidad como estrategia nacional promovida en los tiempos del régimen Panchayat (1962-1990). En un proceso que hibrida el realismo occidental con la cultura local, la intención del régimen era la de unificar su esencia multicultural de Nepal en torno a una sola cultura construida en torno al mismo. La Vanguardia nepalí utilizaba por tanto la nepalidad de forma casi forzada en sus obras, siendo la ironía el único medio a través del cual los artistas encontraban un resquicio para expresarse en contra de esta dictadura.es
dc.language.isospaes
dc.publisherUniversidad de Oviedoes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectNepales
dc.subjectArte contemporáneoes
dc.subjectDibujoes
dc.subjectPanchayates
dc.subjectIroníaes
dc.titleDibujo político nepalí (1940-1970). Trazos de ironía contra el sistema Panchayates
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.identifier.doi10.17811/li.30.2024.151-160es
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional