Ilustrando Nepāl en el siglo XIX. El dibujo de Raj Man Singh Chitrakar
dc.contributor.author | de la Rubia Gómez-Moran, Andrea | |
dc.date.accessioned | 2024-12-02T07:25:30Z | |
dc.date.available | 2024-12-02T07:25:30Z | |
dc.date.issued | 2023-11-28 | |
dc.identifier.citation | de la Rubia Gómez-Moran, A. (2023). Ilustrando Nepāl en el siglo XIX. El dibujo de Raj Man Singh Chitrakar. Boletín De Arte, (44), 157–167. | es |
dc.identifier.issn | 0211-8483 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10115/42213 | |
dc.description | During the 19th and 20th centuries, when the Himalayas’ political frontiers were closed to foreign interference, the few European scientists fortunate enough to venture into the valley of Nepāl usually did so along with a group of Indian or Nepalese citrakār artists. They contributed to the development of scientific knowledge of the flora, fauna and cultures of the Himalayas, thanks to their extraordinary drawing skills. The following article focuses on the figure of the British, naturalist and ethnologist, Brian Houghton Hodgson, concerning his studies on Himalayan biology and the newār Buddhist culture. In order to do so, it analyses the graphic work of the artist who accompanied him, Raj Man Singh Chitrakar, the first Nepali illustrator openly recognized for having been specialized in the western technique. Although the aim of these illustrations was merely scientific at an initial stage, it is concluded that this trend would constitute a first step towards the representation of the nepaliness, or the country’s national culture. The foreign visitor and his idea of Nepal, as an exotic and oriental country, introduce a new pattern of Nepalese contemporary art as a souvenir. | es |
dc.description.abstract | A lo largo de los siglos XIX y XX, cuando las fronteras del Himalaya se encontraban políticamente cerradas a la intromisión extranjera, los pocos científicos europeos que tuvieron la fortuna de adentrarse en el valle de Nepāl lo hicieron usualmente junto a un grupo de artistas citrakār indios o nepalíes. Desde el anonimato, estos artistas contribuyeron al desarrollo del conocimiento científico de flora, fauna y culturas del Himalaya, gracias a su extraordinaria habilidad en el dibujo realista. El siguiente artículo se centra en la figura del británico, naturalista y etnólogo Brian Houghton Hodgson, y en sus estudios sobre la biología himaláyica y la cultura budista newār. Para ello analiza la obra gráfica del artista que lo acompañaba, Raj Man Singh Chitrakar, como el primer dibujante nepalí reconocido por haberse especializado en la técnica occidental. | es |
dc.language.iso | spa | es |
dc.publisher | Departamento de Historia del Arte, Universidad de Málaga | es |
dc.rights | Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | * |
dc.subject | Nepal | es |
dc.subject | Ilustración | es |
dc.subject | Dibujo | es |
dc.subject | Cooperación científica | es |
dc.subject | Historia de la ciencia | es |
dc.subject | Etnografía | es |
dc.subject | Souvenir | es |
dc.title | Ilustrando Nepāl en el siglo XIX. El dibujo de Raj Man Singh Chitrakar | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.identifier.doi | 10.24310/ba.44.2023.16193 | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
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