Artículos de Revista
Examinar
Envíos recientes
Ítem Assessing tax reforms through the elasticity of reported income: an empirical analysis for Spain(Taylor & Francis, 2019-08-28) Arrazola, María; de Hevia , José; Sanz-Sanz, José FélixThis paper demonstrates the usefulness of the elasticity of reported income to assess tax reforms from the perspectives of tax revenue and well-being. Employing different identification strategies, evidence is provided of the value of the elasticity of gross reported income in Spain and, based on this elasticity, a detailed assessment is made of the impact of the increase in marginal tax rates which the Spanish government approved in 2012. We use microdata from the Taxpayers Panel of the Institute for Fiscal Studies. The mean value of this elasticity for Spain is 0,363 with considerable heterogeneity depending on taxpayers' characteristics.Ítem Languidness of August (1984). Cesare Pavese’s The Beach (1945) in Jorge Silva Melo(2021-07-22) Cucinotta, Caterina; Pereira, Ana Catarina; Soares, Ana IsabelEn 1987, el cineasta portugués Jorge Silva Melo (n. 1948) filmó una adaptación de La Spiaggia, una novela que el escritor, traductor y guionista italiano Cesare Pavese (1908-1950) publicó en 1942. Fue una de las muchas adaptaciones de la obra pavesiana al cine, pero la primera en el cine portugués. Agosto debutaría en 1991, pero el nombre de Pavese solo se acreditaría en los materiales promocionales después del estreno. Tal ausencia no impide – incluso, al despertar la curiosidad, incita – el cotejo de una y otra obra, en un intento de ver en ellas huellas de expresividad autoral y una lectura muy particular y simbólica que el cineasta portugués parece hacer del libro de Pavese. Las dos obras comparten varios elementos narrativos, pero principalmente estilísticos, que, creemos, subraya esta comparación. A la hora de buscar su identificación, recurrimos a los testimonios de ambos autores, así como a un análisis fílmico centrado en el tratamiento de imágenes, sonido, música, materialidades, construcción de diálogos, apelación al voyerismo y performance de los actores principales.Ítem LA NEOLITIZACIÓN DE LA CUENCA ALTA DEL TAJO NUEVAS PROPUESTAS INTERPRETATIVAS PARA EL NEOLÍTICO DE LA MESETA(Diputación de Alicante, 1998) Jiménez Guijarro, JESUS MARIASe presenta una visión general del Neolítico de la Cuenca Alta del Tajo, en la Submeseta Sur, así como su enmarque dentro del Neolítico del interior peninsular y a un nivel superior sus relaciones con otros desarrollos de la Península Ibérica. El artículo propone una nueva secuencia cultural más acorde con los cambios del Neolí4co, siguiendo un Modelo Regional Global. Se plantea también un explicación secuencial continua para los procesos de cambio cultural y se apunta una relación entre diferentes estrategias económicas (patrón habitacional estacional recurrente) para la diferencia de hábitat en cueva o al aire libre.Ítem Phonon-assisted Casimir interactions between piezoelectric materials(Nature Portfolio, 2024-12-02) Le, Dai-Nam; Rodriguez-Lopez, Pablo; Woods, Lilia M.The strong coupling between electromagnetic fields and lattice oscillations in piezoelectric materials gives rise to phonon polariton excitations. Such quasiparticles are important in modulating the ubiquitous Casimir force. Here by utilizing the generalized Born-Huang hydrodynamics model exemplified in SiC, three types of phonons are studied: longitudinal optical phonon, transverse optical phonon and phonon polariton. The Fresnel reflection coefficients for the piezoelectric composed of semi-infinite substrates or thin films are then obtained by taking into account the phonon-electromagnetic coupling. The Casimir interaction, calculated via a generalized Lifshitz approach, is examined to highlight the interplay between different types of phonon modes and electromagnetic excitations. Our study shows that piezoelectrics emerge as materials where this ubiquitous force can be controlled via phonon properties. Different types of surface phonon polaritons associated with structural polytypes may also be distinguished through the Casimir interaction.Ítem Experiencia didáctica empírica sobre la clase invertida en el área de Educación Física(Federación Española de Docentes de Educación Física, 2021-10-01) Felgueras Custodio, Nerea; Delgado Pintor, ManuelEste estudio pretende analizar la aplicación práctica del flipped classroom o clase invertida en varios grupos de 5º curso de Educación Primaria con la finalidad de comprobar qué diferencias existen entre la implementación de un modelo de enseñanza tradicional y un modelo de enseñanza activo en el aula. Para ello, se realizó un grupo de discusión entre los maestros con el objetivo de recabar información sobre las características de los alumnos y del funcionamiento de cada grupo. Esto permitió implementar esta metodología a dos de los tres grupos participantes, siendo uno de ellos considerado el grupo control. El diseño de la unidad didáctica requirió la creación de un portal web con información y vídeos sobre los contenidos abordados, en este caso, relacionados con la práctica del balonmano. Los resultados de la evaluación muestran un rendimiento mayor en los grupos en los que se ha implementado el flipped classroom en comparación con el grupo que no lo aplica. Además, la alta participación en la clase inversa favorece el desarrollo de nuevas habilidades motrices y una mejora de la competencia social. De estos resultados se extraen como conclusiones que la aplicación del flipped classroom favorece el afianzamiento de los lazos entre profesor-alumno, así como un acercamiento de las familias hacia el estudio de sus hijos, fomentando la cooperación y colaboración entre familias y el centro educativo. Asimismo, ha mejorado la competencia motriz y social, además de la implicación y la motivación del alumnado, convirtiendo al estudiante como agente activo de su aprendizaje.Ítem Problematic internet use: the preference for online social interaction and the motives for using the Internet as a mediating factor(Universidad de Navarra, 2022-05-01) López de Ayala López, Maria Cruz; Catalina-García, Beatriz; Pastor Ruiz, YolandaThe preference for online social interaction has been seen as an antecedent for problematic use of the Internet and social networks, which is associated with problems of social anxiety and a lack of social skills. Based on a survey with a representative sample of 524 students in Compulsory Secondary Education (aged 12-14) in the Autonomous Region of Madrid (Spain), the role of motives of use as a factor that explains the problematic use of the Internet has been analysed as a mediating component between such problematic use and the preference for online social interaction. The results show that only when social networks are used to expand relationships and as a form of self-expression are there negative consequences for the individual, but not when such networks are used to maintain close relationships. Finally, is has been observed that such motives, which moderately predict problematic use, only slightly explain in part the relationship between the preference for online social interaction and problematic use. Therefore, further research is needed to investigate other motives for use that mediate this association, as well as the connection between the motive to expand social relationships together with self-expression, and other pre-existing personality factors that might lead to problematic use of the Internet and social networks.Ítem Investigación Cualitativa en los Estudios de Comunicación: Características, Objetos y Técnicas(Ediciones Profesionales de la Información, 2024-06-01) Gómez-Escalonilla, Gloria; Barranquero, AlejandroSe presenta una fotografía de las investigaciones que en el campo de la comunicación en España utilizan los métodos cualitativos como perspectiva metodológica dominante. Se parte del análisis de contenido para analizar las características, objetos y técnicas dominantes en un censo de 1025 producciones científicas de 2007 a 2018, conformado por tesis doctorales, proyectos I+D y artículos de revistas científicas. En los resultados, contrasta la importancia que tienen estos métodos en las tesis doctorales y los proyectos de investigación frente a una mayor escasez de artículos académicos de corte cualitativo. Las tres producciones científicas analizadas emplean o triangulan dichos métodos, no todas las técnicas se utilizan por igual. Las investigaciones recurren con frecuencia al análisis de discurso y las entrevistas en profundidad, pero es mínima la presencia de observaciones, grupos de discusión y otras técnicas grupales. Los objetos de estudio también son variados, si bien los formatos audiovisuales se imponen a los periodísticos y se aprecia un creciente interés por medios y formatos digitales. Por último, en el ámbito de la autoría, los resultados revelan paridad, si bien preocupa la brecha de género en los estudios de más alto nivel.Ítem Scientific Value Relativism(Springer Nature, 2021-11-22) Ruiz-Gallardón, IsabelRelativism stresses that value judgements are statements about meaning and not about facts, about “ought” and not about “is”. Professor Arnold Brecht explained and substantiated the existence of a link between “is” and “ought”, which does not have a logical character, but does indeed have a “factual” one; a link that, being so evident and intersubjectively transmissible, makes doctrine based on logical separation less important. Suffice it to observe this factual link in a sufficient number of individual cases to arrive inductively at the conclusion of its universal presence with the same certainty or uncertainty as any other inductive conclusion. This paper studies the considerations made by Brecht in the first half of the twentieth century on universal elements that do not derive from arbitrary decisions on justice, but can stem from the necessary feelings inherent to human beings. Confirming this is within the bounds of scientific research. And if these elements are considered as a whole and combined with the two methods proposed by the relativists—clarifying the meaning of the proposed interpretations and analysing their implications—the demonstrable elements obtained are of considerable worth.Ítem Iterative Learning Control for Precise Aircraft Trajectory Tracking in Continuous Climb and Descent Operations(IEEE, 2021-07-14) Buelta Mendez, Almudena; Olivares González, Alberto; Staffetti Giammaria, ErnestoThis paper presents an iterative learning control method for precise aircraft trajectory tracking. Given a trajectory to be followed by an aircraft with a dynamical model which is assumed to be known, the proposed algorithm improves the system performance in following the trajectory using the spatial and temporal deviations suffered by previous flights to anticipate recurring disturbances and compensate for them proactively by generating a new reference trajectory to be followed, which is the input for the aircraft’s own trajectory tracking controller. The proposed method is tested in a simulated busy terminal maneuvering area in which the time-based separation between aircraft is short enough for similar weather conditions to be expected. The numerical experiments are conducted considering aircraft of the same type, which are assumed to follow the same trajectory in two operations in which precise trajectory tracking is essential: continuous climb and descent operations. The obtained results show a significant reduction of the trajectory tracking error in few iterations, proving the effectiveness of the iterative learning control method applied to commercial aircraft trajectory tracking. Higher precision in trajectory tracking implies higher predictability of aircraft trajectories, which results in an improvement of the efficiency and capacity of the air traffic management system and in reductions of costs and emissions.Ítem Unravelling the effectiveness of the small partial substitution of Fe by Ni in La0.9Sr0.1Fe1-xNixO3 perovskites to improve their performance in dry reforming of methane(Elsevier, 2024-09-15) Romay, María; Serrano, D. P.; Escola, J. M.; Pizarro, P.Despite the potential of dry reforming of methane (DRM) to valorize CH4 and CO2 into syngas, it must face the rapid catalyst deactivation and competition between reactions that reduce the H2/CO ratio below 1. Perovskitebased catalysts are promising due to their high thermal stability and high oxygen mobility that reduce deactivation by carbon deposition. This work demonstrates the beneficial effect of partially substituting Fe (from 1 to 10 % mol) by Ni in La0.9Sr0.1FeO3 perovskite. For that purpose, an extensive study combining multiple activity tests, characterization of the perovskites and determination of reaction extents by linear programming (LP) optimization was performed. Cofeeding CH4 and CO2 was very effective to keep the perovskite stable while it was severely damaged when feeding only CH4. The perovskite with 5 % Fe substitution (La0.9Sr0.1Fe0.95Ni0.05O3) exhibited the best performance, with CH4 and CO2 conversions of 90 and 95 %, respectively, and H2/CO of 1.1. XPS analysis revealed larger amount of oxygen vacancies than in the Ni-free perovskite. SEM analysis after reaction showed Ni nanoparticles ex-soluted on the perovskite surface. Therefore, the enhanced activity was attributed to a higher oxygen mobility and the role of Ni as DRM catalyst. Analysis of the reaction extents by LP optimization at different reaction conditions revealed changes in the reaction pathways that favored higher H2 yield. XRD, XPS and TG/DTG/DSC of the 5 % Ni-perovskite throughout reaction time showed the progressive appearance of new phases, the generation of more Fe3+ species and oxygen vacancies, and higher coke deposition. Finally, a great stability of the La0.9Sr0.1Fe0.95Ni0.05O3 perovskite was attained when applied in chemical looping dry reforming mode as demonstrated running 50 cycles of alternative DRM and CO2-regeneration steps.Ítem Análisis de la colocación en sets de diferente intensidad, en el U-21 Men´s World Championship de voleibol(Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Málaga, 2019-04) González-Silva, Jara; Fernández-Echeverría,, Carmen; Claver Rabaz, Fernando; Moreno Arroyo, María PerlaEl objetivo de la presente investigación fue conocer las variables de la colocación que afectan al desarrollo del rally, en sets de diferente intensidad, en voleibol masculino U-21. La muestra del estudio estuvo compuesta por 1688 acciones de colocación que se desarrollaron en el complejo 1 (KI) (1100 en sets de intensidad alta y 588 en sets de intensidad no alta), realizadas por las cuatro selecciones mejor clasificadas en el U-21 Men´s World Championsip de voleibol. La observación correspondió a cinco partidos de cada una de las selecciones participantes. Las variables del estudio fueron: origen del colocador, zona de colocación, tipo de colocación, técnica de colocación, eficacia de colocación, zona hacia donde se envía la colocación, tiempo de colocación, desarrollo del rally, e intensidad del set. Los resultados de la regresión logística multinomial mostraron que, tanto en los sets de intensidad alta como en los de intensidad no alta, el tipo de colocación y la técnica de colocación fueron predictoras del desarrollo del rally. Además, en los sets de intensidad alta, la zona y eficacia de colocación también actuaron como predictoras del desarrollo del rally. En los sets de intensidad no alta, la zona hacia donde se envía la colocación actuó como predictora del desarrollo del rally, no siendo predictora en los sets de intensidad alta. Dichos resultados pueden ser considerados para el diseño de tareas específicas de entrenamiento de la colocación, acordes a diferentes situaciones de juego.Ítem Autonomy support, motivational climate, enjoyment and perceived competence in physical education: Impact of a hybrid teaching games for understanding/sport education unit(Sage, 2020-02) Gil-Arias, Alexander; Claver, Fernando; Práxedes, Alba; Del Villar, FernandoThe purpose of the study was to investigate the impact of a hybrid teaching games for understanding (TGfU) and sport education (SE) physical education unit on autonomy support, perceived motivational climate, enjoyment and perceived competence, in comparison to a unit delivered via a traditional direct instruction model. A crossover design was utilized. Participants were 55 students divided into two groups. One group experienced a hybrid TGfU/SE unit first, followed by a unit of direct instruction. A second group experienced the units in the opposite order. The hybrid unit was designed according to the characteristics of SE (e.g. formal competition, seasons, team identity, roles, etc.) and learning tasks were designed to integrate the pedagogical principles of TGfU. Dependent variables were measured using validated questionnaires. Results showed that regardless of the order of intervention, students in the two groups reported significantly higher mean scores in interest in athletes’ input, praise for autonomous behavior, perceived competence, and enjoyment when they were taught using the hybrid TGfU/SE unit. The results demonstrate some initial evidence that a teacher’s employment of a hybrid TGfU/SE unit can encourage students to assume responsibilities and make independent decisions, which leads to them reporting greater enjoyment and perceived competence when compared to physical education lessons delivered via a traditional direct instruction model.Ítem El yacimiento romano de El Beneficio (Collado Mediano, Prov. Madrid) y la mansio de Miaccum de la Vía XXIV del Itinerario de Antonino(Reichert, 2008) Jiménez Guijarro, JESUS MARIAPresentación del enclave viario romano de El Beneficio (Collado Mediano, Madrid), el primer conjunto de datos arqueológicos de las excavaciones realizadas por el Servicio Municipal de Arqueología entre 2003 y 2008 y su interpretación como statio, establecimiento de apoyo a la vía, en relación con la Vía XXIV del Itinerario de Antonino y la mansio de Miaccum, en la Carpetania ibérica.Ítem La Posada de Miaccum de Collado Mediano, patrimonio histórico, cultural y turístico de la Sierra Oeste de Madrid(Facultad de Ciencias Políticas y Sociología, Universidad Pontificia de Salamanca, 2008) Jiménez Guijarro, JESUS MARIA; Morere Molinero, Nuria ElisaEl presente artículo tiene por objeto presentar el caso de «El Beneficio», yacimiento arqueológico excavado en el municipio de Collado Mediano (Madrid) y donde, a partir de una primera interpretación del mismo, se desarrolló una metodología basada en el análisis de la demanda para definir las líneas definitivas y la conversión del bien arqueológico en una Atracción Patrimonial Turística, que pretende ser un elemento de desarrollo económico del municipio.Ítem Error Analysis: L1 Impact and Syllabi Assessment(Regional Institute of English, South India, Jnanabharathi Campus, 2023-12-31) Macías Borrego, ManuelAnalysis and treatment of errors in learners’ developmental progress has a long tradition in ESL and EFL language and teaching practice. However, errors are sometimes disregarded and overlooked. In this paper we aim at exploring the importance of learners’ errors as indicators of failure and success of teaching-learning specific strategies. By looking at the error in this perspective, we draw conclusions that would enable us to formulate ideas to assess the impact of learners’ L1, the learning process of the targeted L2 and the syllabi itself. To do that, we propose a corpus study in which we analysed 128 written samples of Spanish L1 learners of English (Common European Framework Reference for Languages, i.e., CEFR levels B2 and C1). Some of the most significative findings elicit the negative impact that L1 has and how it hinders the adhesion of learners to the descriptors of the targeted level and, thus, the necessity to re-evaluate and re-formulate the syllabi.Ítem América Latina como objeto de estudio de la investigación española en comunicación (2007-2018)(Pontifícia Universidade Católica de Campinas, 2024-01-29) Polledo Zulueta, Yenisley; Rubira García, Rainer; Lozano Ascencio, CarlosEste estudio busca abordar cómo se investiga el contexto comunicativo latinoamericano desde la academia española. En el ámbito metodológico, se emplea el meta análisis para radiografiar los artículos científicos y proyectos de investigación y desarrollo publicados en España entre 2007 y 2018, que han abordado el contexto latinoamericano como objeto de estudio. De forma complementaria se incluyen entrevistas semiestructuradas con expertos latinoamericanos del campo académico que facilitan la comprensión de algunas de las mediaciones institucionales que han intervenido en la configuración de esos estudios. Esta combinación de métodos permite la triangulación de resultados y la discusión sobre los horizontes de la investigación, sobre Latinoamérica desarrollada en España. Como resultados se detecta el carácter mayoritariamente empírico de la producción científica española que versa sobre América Latina. Además, se observa una ausencia de agendas investigadoras implicadas con la transformación social y con las necesidades comunicativas de las comunidades y territorios de América Latina.Ítem Debunking practices and topics: Fact-checking agencies from the United Kingdom, France and Spain(2024-12-10) HIDALGO-COBO, PABLO; LÓPEZ-MARCOS, CASANDRA; PUEBLA-MARTÍNEZ, PABLOThis study focuses on debunking social media hoaxes as a critical issue for both fact checkers and democracies, as it is partially linked to the international and geopolitical scope of disinformation. The objective is to compare the debunking practices of seven fact-checking agencies from United Kingdom, France and Spain classified by its international, national or regional scope: Les Observateurs (France), Logically (United Kingdom), Les Vérificateurs (France), Full Fact (United Kingdom), Newtral (Spain), Ferret Fact (United Kingdom) and Verificat (Spain). Explorative, descriptive and inferential statistical quantitative research based on the analysis of content over eight hundred posts between July and August 2023 was conducted. The results partly confirm the objective of debunking as preventing the spread of a story, since the public health approach based on verification (labelling as ‘false’ rather offering in-depth explanation) is the prevailing trend, irrespective of the section. Nevertheless, the public health or public reason approach depends on the agency, as some agencies – including the two French – provide more detailed explanations with clear public reason approach, even in the treatment of international conflicts. Results also show significant homogeneity in terms of the major issues covered (inclusion and migration, environment, health and science, international conflicts, etc.), although the relative weight of each section varies significantly in each agency, including those of the same scope.Ítem Las víctimas de la violencia política en el cine: desde Colombia al País Vascos (1962-2022)(UNED Facultad de Geografía e Historia, 2024-12-08) Azcona Pastor, José Manuel; Díaz Maroto-Isidro, AitorDesde la aparición, en 1964, del largometraje de ficción El río de las tumbas dirigido por Julio Luzardo, en Colombia, el conflicto armado colombiano se ha convertido en uno de los grandes temas explorados no solo des de la Academia, sino desde el mundo de lo audiovisual. Si nos fijamos en el caso del terrorismo de ETA en España, debemos esperar hasta el estreno de Comando Txikia. Muerte de un presidente (José Luis Madrid 1977/1978)2 para poder encontrar el primer ejemplo cinematográfico de representación de la violencia política en la gran pantalla. Ficción, documental, series de televisión, reportajes o píldoras informativas en plataformas como YouTube, son algunos ejemplos de los diferentes sopor tes que directores, guionistas y productores han ido escogiendo para mostrar su visión y preocupación por el fenómeno de la violencia política que se desarrollaba en sus países. En la actualidad, no podemos perder de vista el papel que plataformas de streaming como Netflix, HBO, Amazon Prime, Filmin o Retina Latina están desarrollando como productoras y distribuidoras de estos mismos productos fílmicos, democratizando aún más el acceso a estos. El surgimiento de las principales organizaciones protagonistas de la violencia política en el País Vasco y Colombia (ETA y las FARC-EP, respectivamente), generó un interés en el cine (documental y de ficción) por representar e interpretar este fenómeno. No obstante, el peso y la forma de mostrar a las víctimas ha evolucionado por caminos diferentes, pero mostrando similitudes entre ambos casos. Analizando ejemplos de estas películas desde 1964 hasta 2022, señalaremos cuáles son los puntos en común y las divergencias, adelantando, además, la concepción y el peso que los cineastas otorgan a las víctimas de la violencia en el relato histórico.Ítem Análisis de errores desde un enfoque pragmático: relevancia y saliencia graduada. Estudio de caso(Editorial Cuadernos de Sofía, 2024-07-27) Macías Borrego, ManuelEl propósito de este trabajo es aplicar al modelo de análisis de errores (Coder, 1967; Selinker, 1972) un enfoque de corte cognitivo-pragmático basado en dos teorías de la lingüística cognitiva y de la pragmática aplicada al estudio del proceso de enseñanza y aprendizaje de lenguas extranjeras: la teoría de la Relevancia de Sperber y Wilson (2004) y la hipótesis de la saliencia graduada propuesta por Giora en 1998. El estudio se realiza con la participación de 60 aprendientes de inglés con una competencia lingüística de nivel C1 (MCER) y cuya L1 es el español peninsular. Con esta aplicación de teorías provenientes de la lingüística cognitiva y de la pragmática al aplicada al análisis de errores se pretende explorar si las teorías de la lingüística cognitiva se pueden aplicar a la comprensión de la naturaleza del error en el proceso de enseñanza-aprendizaje de lenguas. Los hallazgos encontrados la existencia de una raíz pragmática en los errores comunicativos comunes cometidos por los aprendientes del grupo de intervención.Ítem Families'views on Physical Education. A descriptive study(Departamento de Educación Física de la Universidad Estadual de Maringá, 2023-05-02) López -Díaz, José María; Carnicero Pérez, José David; Felgueras Custodio, NereaIt is clear that physical education is considered a compulsory subject and as such should be la-belled as an important subject, but this perspective is not always shared by the educational community. The aim of this study was to explore the perception of families with children enrolled in compulsory education about the subject of physical education. To this end, an ad hoc questionnaire was administered, consisting of 15 questions, two of which were socio-demographic in nature and the rest of which were Likert-type responses. The study is a non-experimental, descriptive, cross-sectional study. The study sample consisted of a total of 120 respondents (M=40.28 years; SD= 6.95). Participants were selected through non-probability purposive sampling. The results showed a lack of knowledge regarding the subject of physical education which implies that there are diverse opinions about the functioning and the proposed aim of this subject. However, physical education should be seen as an essential subject for the integral development of the student.