Examinando por Autor "Rajas Fernández, Mario"
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Ítem Analysis of emotion and recall in COVID-19 advertisements: a neuroscientific study(2021) Baños González, Miguel; Rajas Fernández, Mario; Sutil Martín, Dolores LucíaIn this research, neuroscience techniques are applied to the field of marketing in the analysis of advertisements that include the COVID-19 pandemic in their stories. A study of emotion and memory in these audiovisual productions is carried out as two fundamental factors for the knowledge of consumer habits and decision making. By means of facial recognition biosensor systems (AFFDEX) and various tests, six informative and narrative, emotional and rational advertisements are presented to the subjects of the experiment to detect which emotions predominate; how they affect variables such as neuroticism, psychoticism or extroversion, among others; or what is remembered about the different works, brands and advertisers. Outstanding results are obtained in both emotional and cognitive analysis. Thus, in the field of public health, it is found that messages referring to COVID-19 included in advertisements are remembered more than other narratives or even the brands, products or services themselves. Likewise, joy is the predominant emotion, and its significance in such varied advertising stories stands out. Finally, it is clear that neuroscience research applied to marketing requires new methods and integrated applications to obtain satisfactory results in the advertising field.Ítem Analysis of the narrative communication characteristics of virtual reality experiences: meaning-making components of the immersive story(Universidad Catolica Portuguesa, 2022) Taborda-Hernández, Ernesto; Rajas Fernández, Mario; Rubio Tamayo, Jose LuisVirtual reality is a technology and media that has evolved dramatically in the last decades. Undoubtedly, the medium has developed its own dynamics and narrative characteristics, due to the possibility of interaction and the ability to allow the viewer/user to focus on different levels of action. In this research, the relevant narrative characteristics in virtual reality are described based on a literature review. Secondly, a sample of online experiences of 360º virtual reality, or cinematic virtual reality (CVR), are analyzed to determine the characters and possibilities of narrative features presented. This analysis can help establish parameters and guidelines for the creation of virtual reality and 360º immersive contents in heterogeneous audiovisual and multimedia fields. The results show both the narrative and aesthetic possibilities of the analyzed videos and their technical and expressive possibilities, in terms of the ability to integrate narrative structures, as well as content in the use of innovative formal resources. In this sense, 360º immersive video becomes an added value of considerable dimensions.Ítem La difusión del vídeo musical en YouTube. Análisis de la capacidad viral del vídeoclip(2020) Baños González, Miguel; Canorea Tiralaso, Héctor; Rajas Fernández, MarioIntroducción: La aparición de las redes sociales ha posibilitado que los usuarios compartan y difundan masivamente contenidos multiplicando su repercusión. En ocasiones, se alcanzan grandes cuotas de éxito en plazos de tiempo muy cortos, dando lugar a producciones “virales”, entre las que los vídeos musicales son las más destacadas y YouTube la plataforma preferida de los usuarios. Metodología: Con el objetivo de conocer las bases esenciales que expliquen la capacidad viral de un video musical, se ha realizado una investigación utilizando como técnica metodológica el análisis de contenido aplicado a una muestra de 400 videoclips, 200 en 2015 y 200 en 2018 siguiendo criterios de difusión. Resultados: los videoclips han evolucionado, en los 3 años que separan los dos análisis, en aspectos como el idioma de las canciones, su estilo o la temática. Discusión y conclusiones: A partir del análisis se percibe un cambio en los gustos musicales de los públicos que acceden a este tipo de contenidos y, como consecuencia, la evolución hacia un nuevo modelo de videoclip que los usuarios estén dispuestos a compartir a través de sus redes sociales.Ítem Formatos audiovisuales para MOOCs: diseño informativo, educativo y publicitario(2018) Rajas Fernández, Mario; Puebla Martínez, María Belén; Baños González, MiguelLos formatos audiovisuales son esenciales en la enseñanza virtual. Los vídeos en cursos MOOC ejercen simultáneamente una función informativa, educativa y publicitaria en la programación del curso y en las redes sociales. En este trabajo se estudia el formato de los vídeos para cursos y se hace una valoración crítica seguida de propuestas de mejora. Se analizan los vídeos de 50 webs de cursos virtuales de la plataforma edX desde el punto de vista del diseño narrativo del contenido y de su realización. Los resultados obtenidos muestran que los vídeos para MOOC tienen estructura de lección magistral y códigos visuales y sonoros típicos de la clase presencial. Se formulan soluciones para incorporar a tales vídeos la potencialidad creativa de lenguajes y tecnologías audiovisuales usados en cine y televisión.Ítem Knowledge in Images and Sounds: Informative, Narrative and Aesthetic Analysis of the Video for MOOC(2021) Rajas Fernández, Mario; Gértrudix Barrio, Manuel; Baños González, MiguelThe virtual courses developed by higher education institutions incorporate the video format as one of the most used resources in the delivery of their online training offer. Within the different types of audiovisual productions found in MOOCs, the introductory or presentation video of the courses has become an illustrative piece of the new edu-communicative context of distance education, when articulating, in the same work, informative, didactic, and advertising content. The objective of this research work is to study the triple communicative nature of this innovative format following a specific methodology of audiovisual textual analysis. For this, 420 videos of this type of promotional video, belonging to 105 universities and educational centres that have developed MOOC courses for the Miríadax platform, are analysed. After checking the results of the formal characteristics, content structures, discursive techniques, and audiovisual language components of the videos, it is concluded that they are mostly pieces linked to the staging style of the classroom, but that, by enriching the visual appearance of a master lesson with audiovisual resources, take advantage of the narrative, aesthetic, and creative potential of audiovisual and advertising communication to capture the attention of the student-spectator, inform about the characteristics of the courses, offer valuable educational content, and generate an image of the brand for the institution responsible for producing the course.Ítem El plano secuencia en Berlanga: lenguajes y técnicas de la comedia(2023) Rajas Fernández, Mario; Hernández Barral, Fernando; Baños González, MiguelLuis García Berlanga descubrió en la técnica del plano secuencia un instrumento idóneo para narrar sus historias a través del movimiento continuado de cámara, la coreografía masiva de actores y la puesta es escena en términos de profundidad. En la obra del cineasta valenciano, las tomas largas sirven para ofrecer una visión particular del género de la comedia, introduciendo una serie de recursos de montaje interno que, además de permitirle desarrollar en pantalla su particular sentido del humor, capacita al autor para llevar a cabo un análisis crítico de la existencia humana y del propio cine, al decantarse por determinadas decisiones de realización audiovisual como la predominancia de planos de duración extendida, encuadres amplios y dinámicos, diálogos simultáneos y solapados, fuertes contrastes compositivos dentro de la imagen o ritmos acelerados de la acción dramática, entre otras soluciones estéticas y narrativas. El plano secuencia berlanguiano resulta, de este modo, un medio privilegiado para estilizar la realidad, abstraer lo cotidiano, eternizar el presente, el vehículo cómico preciso para hacernos reír y reflexionar.Ítem Relación entre Emociones y Recuerdo en Campañas Publicitarias de Servicio Público. Una Aproximación desde la Neurociencia(2023) Baraybar Fernández, Antonio; Baños González, Miguel; Rajas Fernández, MarioIntroducción: Los anuncios de servicio público son una estrategia valiosa para modificar actitudes y comportamientos relacionados con temas de interés social. Estos mensajes persiguen, frecuentemente, una respuesta emocional en el público por lo que las técnicas de neurociencia se muestran como herramientas útiles para comprender mejor el comportamiento de los públicos, reducir la incertidumbre en la toma de decisiones y desarrollar acciones más eficaces. Metodología: Este estudio tiene como objetivo conocer la relación que tienen las emociones inducidas en los mensajes publicitarios audiovisuales de servicio público y el recuerdo en una muestra de individuos, segmentada por sexo, expuestos a anuncios de servicio público. En el experimento se ha registrado la actividad eléctrica del cerebro, la frecuencia cardíaca y la respuesta electrodérmica. El recuerdo se ha medio mediante un test aplicado a los sujetos. Resultados: Con los datos obtenidos se ha se ha calculado el Índice Emocional y el Índice Apetitivo/Aversivo para determinar la respuesta emocional y la motivación, positiva o negativa, hacia los estímulos. También se han obtenido datos del recuerdo de los sujetos, espontáneo y sugerido, así como del significado emocional subjetivo que los estímulos han provocado en los sujetos. Conclusiones: Con estos datos se demuestra la relación entre el estado emocional generado por los mensajes y su recuerdo; que existen diferencias, tanto en el Índice Emocional como en el Índice Apetitivo/Aversivo, entre hombres y mujeres; y se pone de manifiesto la importancia de tener en cuenta otros aspectos de la narración además de transmitir una emoción.Ítem The Application of Neuromarketing Techniques in the Spanish Advertising Industry: Weaknesses and Opportunities for Development(2020) Baños González, Miguel; Baraybar Fernández, Antonio; Rajas Fernández, MarioNeuromarketing has aroused great interest in scientific research about consumer behavior and, consequently, in the advertising industry, which is searching for an alternative to traditional techniques for measuring efficacy. However, despite its development in the academic world, in the professional sector, its use is still very limited. The aim of this work was to find out the perception of advertising professionals as regards neuromarketing techniques for identifying its advantages and disadvantages compared to other research techniques, as well as the reasons why the use of neuromarketing is so much lower than expected in the Spanish market. The technique chosen for data gathering was the semi-structured interview, which made it possible to go into more depth with the subjects that came up. The interview, after a pre-selection of 100 professionals who matched the set criteria, was carried out individually, face-to-face, with a sample of 30 people with considerable professional experience in the field of marketing, sales communication, and market research; all of them belonged to leading companies from the sector. Once the information had been categorized into units with common themes, the results obtained were interpreted to explain how neuromarketing techniques are being used in the field of advertising. The results obtained led us to the conclusion that, even though neuromarketing provides more objective data and it is closer to what really happens to consumers when they are exposed to an advertising message, the ignorance of its true possibilities, the inability of suppliers of these techniques to transmit the value they add to research, its complexity, its high cost and time requirements explain why it has had scarce use in advertising research. The results revealed the real reasons for the rejection of neuromarketing techniques which, in turn, will make it possible to introduce both technological and formative solutions, allowing it to be incorporated into future research designs.