Strategic Health Communication GEAC
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Ítem CERC as a growing research model: analysis of its application in health emergency communication strategies over the last decade(Universidad Complutense de Madrid, 2023-06-09) Zurro Antón, Noelia; Moreno, Ángeles; Humanes, María LuisaIn the wake of recent disease outbreaks, several researchers have pointed out that Crisis and Emergency Risk Communication (CERC) model is useful for guiding strategic communication during health emergencies. It is a priority to see what role this model plays in the international scientific literature. A systematic review of 90 articles published in eight international databases between 2011 and 2021 was conducted. The results confirm that CERC implementation, quantification and systematisation have increased considerably since the start of COVID-19. The statistical and network analysis announces the preponderance of four emerging clusters -intangibles, case studies, message content analysis and the role of social media-. The study identifies some challenges for public relations research and practice during future health emergencies like skin cancer.Ítem Comunicación para la prevención de cáncer de piel: un análisis del uso de Facebook para la comunicación de salud en España(Redmarka. Revista De Marketing Aplicado, 2023-06-26) Jiménez-Sánchez, Lara; Moreno, Ángeles; Zeler, IleanaEl cáncer de piel es uno de los tipos de cáncer más letales en todo el mundo. En España, se espera un aumento en la incidencia y mortalidad si no se toman medidas adecuadas para educar a la población sobre la importancia de la fotoprotección. En este contexto, las redes sociales se han convertido en un canal de información crucial para la promoción de hábitos saludables. El objetivo de este estudio es conocer el contenido de la comunicación de fotoprevención difundida en Facebook en España por las principales organizaciones comprometidas con esta labor. Se ha empleado la teoría de la agenda setting de primer y segundo nivel para explorar los contenidos emitidos en 2022 durante el periodo de campañas de prevención en los perfiles de redes sociales de estas organizaciones. Los hallazgos muestran una prevalencia de contenidos sobre fotoprotección (34,4%) y un encuadre mayoritario centrado en causas del cáncer de piel (55,4%).Ítem Comunicación para prevenir el cáncer de piel: un análisis del uso estratégico de la red social Twitter en España(Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 2023-11-16) Jiménez-Sánchez, Lara; Moreno, ÁngelesIntroducción: la sociedad actual se encuentra ante el irrefrenable avance del cáncer de piel, uno de los más comunes y letales a nivel mundial. En España, su incidencia sigue aumentando en la población, y de forma más incipiente, en la población joven. Segmento potencialmente vulnerable a este tipo de cáncer por la alta frecuencia de exposición a la radiación solar sin tomar medidas preventivas, y la cultura del bronceado. Educar en hábitos de fotoprotección es la mejor medida para reducir el riesgo de cáncer de piel. Las redes sociales se han convertido en una plataforma esencial para la concienciación y promoción de comportamientos saludables. El presente estudio identifica y analiza la comunicación sobre prevención del cáncer de piel que se divulga en Twitter en España por los principales emisores estratégicos involucrados en esta labor. Metodología: se realizó análisis de contenido cuantitativo para determinar el primer y segundo nivel de agenda setting de la comunicación. Para ello se recogieron 2486 publicaciones emitidas en Twitter entre los meses de abril a julio de 2022. Resultados: los hallazgos muestran predominio de información relativa al cáncer de piel en general sin especificar, el melanoma y la fotoprotección, enfocada mayoritariamente en las causas de la enfermedad con la exposición solar como principal factor de riesgo. Conclusiones: al final encontramos un desequilibrio en la agenda respecto a temas y encuadres que revela una comunicación insuficientemente optimizada en la red social.Ítem Representación de la incidencia y mortalidad por cáncer en la prensa española(Cuadernos.info, 2024) Zurro-Antón, Noelia; Cárcamo-Ulloa, Luis; Moreno, ÁngelesEl cáncer es la principal causa de muerte global y la segunda de morbi-mortalidad en España. En emergencias y crisis sanitarias, los medios proporcionan información que puede condicionar la percepción pública y ayudar a los emisores especializados a comunicar estratégicamente para garantizar la prevención y la contención de enfermedades. El principal objetivo de este artículo es observar si la prensa escrita española refleja en su selección de noticias sobre el cáncer una preponderancia de aquellos tipos de cáncer con mayores tasas de incidencia y mortalidad. Mediante análisis de contenido y asignación de tópicos latentes (LDA), se estudiaron 1371 noticias sobre el cáncer publicadas entre abril de 2022 y marzo de 2023 en los tres diarios convencionales con mayor alcance semanal en línea: El País, El Mundo y La Vanguardia. Existen cánceres sobrerrepresentados mediáticamente, como la leucemia y los cerebrales, mientras que otros con mayores tasas de incidencia y mortalidad, como los de colon y próstata, tienen menos presencia. El cáncer de piel solo es mencionado en 4% de las publicaciones y presenta una subrepresentación, considerando que además es un cáncer en estado epidemiológico. Los resultados son coherentes con los estudios iberoamericanos previos y corroboran la única investigación sobre la cobertura mediática del cáncer de piel en España. A excepción de los casos de mama y pulmón, no existe correspondencia global entre la incidencia y mortalidad de los principales tipos de cáncer y su cobertura mediática, lo que puede incidir en la prevención y contención de estas enfermedades.Ítem Information Disorders in the Chilean and Spanish Press: A Comparison Using Thematic Modelling(Journalism and Media, 2024-01-27) Alcolea-Díaz, Gema; Zurro-Antón, Noelia; Cárcamo-Ulloa, LuisThis article focuses on the role of information disorders in media coverage of cancer as a growing public health problem on both sides of the Atlantic. Taking the examples of Chile and Spain, we analysed news (n = 5522) published by major digital newspaper outlets in both countries between 2020 and 2022 to explore the elements of contextual information disorders, the over- and/or under-representation of mentions of sources and actors, and major latent topics in both journalistic systems. To achieve these objectives, we employed topic modelling and coherence techniques. The results revealed a high number of references to institutional, administrative, and political sources and actors, followed by mentions of issuers of strategic communication and, less frequently, patients’ associations. The discourses differed in their underlying topics, with risk factors and psycho-social factors being the most frequently addressed in the Spanish press and geo-political and institutional health contexts being the most frequently mentioned in the Chilean press. The topic of advances in research, however, was common in both journalistic systems. This article closes by identifying future challenges in health communication.Ítem Photoprotection and Skin Cancer on X/Twitter: Analysis of Misinformation, Communication Challenges, and Attitudes in the Spanish Community(MDPI, 2024-03-21) Fuentes-Lara, Cristina; Poch Butler, Santana Lois; Humanes, María Luisa; Jiménez Sánchez, LaraThis paper delves into the challenges faced by scientists to effectively communicate regarding photoprotection and skin cancer as a result of the pervasive, harmful effects of disinforming messages. In order to do so, the Spanish population’s understanding of photoprotection and skin cancer is examined. This paper is as an extension of the COMUNICANCER initiative, the ultimate goal of which is to establish protocols for producing and disseminating accurate content that raises the awareness of skin cancer-related dangers, as well as transferring knowledge on health prevention. Therefore, we have monitored the prevalence of misinformation and lack of information regarding sun photoprotection in Spain, aiming to reflect, ultimately, on the added difficulties faced by the scholarly community to disseminate accurate content in today’s communication environment, which has become even more complex due to the distorting influence of disinformation. Employing a quantitative methodology, the research involved a comprehensive analysis of 2498 Spanish-language tweets related to skin cancer and photoprotection collected between August 2021 and August 2022. The study proves that scientists face a social media landscape, particularly on X/Twitter, where there is not only a lack of comprehensive information on the various dimensions of skin cancer, its prevention, and treatment, but which also serves as a breeding ground for the dissemination of inaccurate and misleading information regarding sun-related health risks and preventive measures. This leads to an urgent need to develop strategies aimed at fostering comprehensive and accurate information dissemination, especially regarding health information, due to the critical effect this can have on people and public health systems.Ítem Sun Exposure and Skin Cancer: An Examination of Communications for Prevention on Instagram in a High-Risk Contex(Profesional de la información, 2024-07-15) Jiménez-Sánchez, Lara; Moreno, Ángeles; Fuentes-Lara, María-CristinaYoung people are increasingly affected by skin cancer in industrialized countries around the world, such as Spain, in Europe. The incidence of skin cancer is expected to continue to increase in the coming yearsif adequatephotoprotection habits are not implemented. Social mediahave been previously studied as a tool with great potential for skin cancer awareness and prevention in the young population(Falzoneet al., 2017), so it is necessary to know and deepen the communication in these media to contribute to prevention. This paper explores these aspects in the context of the high prevalence of skin cancerin Spain. It aims to analyze the content of strategic communication of primary prevention or photoprevention disseminated on Instagram–the social mediamost used by young people(IAB Spain, 2023)–through the agenda-setting theory and the health belief model. As a result of the analysis of publications issued during the prevention campaign season in 2022, data wereobtained regarding the first-level agenda, with a prevalence of content on photoprotection (40.9%), and the second-level agenda, with a majority framing focused on the causes of skin cancer (58.1%). Likewise, the publications showeda low frequency of the health belief modelelementsrelated toskin cancer prevention, except for the action signal (49.5%).Ítem Sun behavior: exploring the health belief model on skin cancer prevention in Spain(Springer, 2024-09-11) Fuentes‐Lara, Cristina; Zeler, Ileana; Moreno, Ángeles; De Troya‐Martín, MagdalenaAim Skin cancer ranks among the most common types of cancer worldwide, with Spain being one of Europe's high UV radiation exposure nations, heightening the potential for increased skin cancer incidence in the absence of improved sun protection behaviors. Addressing the need for improved sun protection habits, this study focuses on the analysis of the health belief model (HBM) constructs on skin cancer prevention among a high-risk population. This study introduces the innova- tion of integrating a sunburn measurement unit from the “Practices, Attitudes, and Knowledge related to Sun Exposure” (CHACES) questionnaire into the framework of the HBM, and develops a statistical model to explain health behaviors related to solar photoprotection and skin cancer. Subject and methods To achieve this, the research team employed the previously validated CHACES epidemiological questionnaire, supplemented with an additional section on HBM variables. This survey was conducted among a total of 496 participants. Results Findings reveal significant relationships between key variables, highlighting the critical roles of self-efficacy and perceived susceptibility. Participants who hold that avoiding sun exposure is an effective preventive measure against skin cancer are more likely to protect their skin from sunburn, and those with heightened awareness of susceptibility to skin cancer exhibit a greater propensity to adopt preventive measures against sun exposure. Conclusions These insights provide valuable guidance for the development of health prevention communication plans, which are imperative for enhancing sun-protection practices and mitigating the rising threat of epidemy of skin cancer in industrialized countries.Ítem Redes sociales e influencia en la salud de los jóvenes: un estudio sobre las actitudes de bronceado y fotoprotección en España(Universidad de La Sabana, 2025-02-27) Jiménez-Sánchez, Lara; Moreno, Ángeles; Fuentes-Lara, María CristinaEn España, la juventud universitaria es un grupo vulnerable al cáncer de piel debido a sus frecuentes conductas de riesgo. En el contexto actual, en el que las redes sociales facilitan la propagación de contenido engañoso, las relaciones públicas desempeñan un papel crucial en la lucha contra la desinformación de salud mediante estrategias de comunicación efectiva y la difusión de información veraz. El objetivo de este estudio es explorar la influencia que ejercen las redes sociales sobre la actitud hacia el bronceado y la protección solar en el público joven. Conocer las actitudes y las redes sociales de influencia proporciona información valiosa para adecuar las estrategias en estas plataformas y llevar a cabo una comunicación más eficaz. Se analizaron las respuestas de un cuestionario aplicado a 493 estudiantes de universidades españolas entre octubre de 2022 y marzo de 2023. Los hallazgos indican que los universitarios españoles poseen ciertos conocimientos sobre fotoprotección; sin embargo, presentan actitudes favorables hacia la fotoexposición y muestran rechazo hacia el uso de crema solar. Instagram y TikTok son las principales plataformas donde los estudiantes han visualizado más contenido relacionado con el bronceado y los riesgos de la exposición al sol. Los emisores especializados en la prevención contra el cáncer de piel deberían abordar las barreras que dificultan el uso de cremas solares en jóvenes, y seguir incidiendo en los peligros de la exposición solar y el bronceado a través de estas plataformas.