Examinando por Autor "Carbonell-Alcocer, Alejandro"
Mostrando 1 - 19 de 19
- Resultados por página
- Opciones de ordenación
Ítem A Methodological Assessment Based on a Systematic Review of Circular Economy and Bioenergy Addressed by Education and Communication(MDPI, 2021) Carbonell-Alcocer, Alejandro; Romero-Luis, Juan; Gertrudix, ManuelThe circular economy and bioenergy are essential strategies for combatting climate change. In the last 10 years, there has been an increase in research on this subject by different disciplines. Educational and communication approaches may prompt a change to make citizens agents of change in the environmental struggle. Therefore, evaluating their level of methodological formalisation allows the identification of characteristics of the research carried out, and to ascertain where academic studies in these disciplines are aimed. Through a systematic literature review (SLR) applying the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) model, literature from 2009 to 2019 was identified on the Web of Science, Scopus and Google Scholar, using Publish or Perish software to obtain it. A qualitative and quantitative synthesis of the results was carried out, using cluster analysis and statistic percentages, and comparing column proportions. The analysis of the articles (n = 74) focused on collection techniques, data typology, characteristics of samples and analysis techniques, and showed that the majority were descriptive, oriented toward presenting proposals on educational intervention, with small samples and basic analytical techniques. Despite consistency in the corpus of the research, it is concluded that the studies had a low level of methodological formalisation, which indicates it they were generally related to exploratory research with limited scope, addressing a limited part of the object of study.Ítem Alfabetización mediática para la Generación Z desde una perspectiva informativa local: formatos innovadores mediante comunicación inmersiva(Universitat Jaume I, 2025-01-31) Benitez-Aranda, Nerea; Carbonell-Alcocer, Alejandro; Gertrudix, ManuelLa desinformación impacta negativamente en el desarrollo democrático y el progreso social, afectando especialmente a los jóvenes, expuestos principalmente a información local y de proximidad. En un contexto mediático cambiante resulta esencial desarrollar productos educomunicativos específicos que promuevan el pensamiento crítico. El objetivo de esta investigación es desarrollar un producto de comunicación inmersivo, basado en vídeo volumétrico, orientado a mejorar la alfabetización mediática e informacional de la Generación Z en estos entornos. La metodología, basada en un enfoque de Investigación Basada en el Diseño (IBD), explora, mediante el diseño, desarrollo y análisis de un prototipo inmersivo centrado en el sesgo de anclaje, las posibilidades de este tipo de producto para ayudar a los jóvenes a comprender cómo operan los sesgos cognitivos y aumentar su resiliencia frente a la desinformación. Los resultados proponen un plan de producción para el desarrollo ágil de productos inmersivos empleando la tecnología volumétrica, y un entorno virtual que capacite a los jóvenes en técnicas de pre-bunking, especialmente eficaces contra la desinformación de proximidad que circular en contextos locales. Se concluye que las tecnologías inmersivas fortalecen la alfabetización mediática e informacional y la resiliencia de los jóvenes frente a la desinformación.Ítem Analysis of the social discourse on COVID-19 in the Spanish digital media(Revista española de comunicación en salud, 2024-12-17) Rivas Rebaque, Begoña; Gertrudix Barrio, Manuel; Chihuailaf, Andres; Carbonell-Alcocer, Alejandro; Romero-Luis, Juan; Sánchez-Acedo, AlbertoIntroducción: Los medios de comunicación y las redes sociales han informado al público sobre las circunstancias y evolución de la pandemia del COVID-19 y la posterior incidencia del COVID persistente. En este proceso ha crecido la preocupación porque la información sea precisa, adecuada y veraz. Objetivo: caracterizar este discurso en el ecosistema mediático digital español para comprender las representaciones mediáticas que producen y mejorar las campañas de concienciación en comunicación. Metodología: Adoptando un enfoque triple (escucha en redes sociales, análisis del discurso y representación social), se analiza el discurso mediático sobre COVID persistente en diferentes redes sociales y en medios digitales españoles durante 12 meses utilizando la herramienta DIGIMIND. Se evalúan los cinco componentes del Modelo de Comunicación de Laswell: quién; (dice) qué; (a) quién, a través de (qué canal) y con qué (efecto). Resultados: El análisis muestra, entre otros, qué palabras clave están más presentes en las redes sociales y en prensa digital, las fuentes de información más consultadas, y cómo se establecen vínculos informativos entre los actores estudiados. Conclusión: Basándose en estos hallazgos, se ha desarrollado un decálogo de recomendaciones sobre COVID persistente para ser aplicadas por organismos oficiales, especialistas de comunicación en salud y colectivos de afectados.Ítem Comunicación científica en el espacio digital. Acciones de difusión de proyectos de investigación del programa H2020(EPI SCP, 2021-01) Gertrudix, Manuel; Rajas, Mario; Romero-Luis, Juan; Carbonell-Alcocer, AlejandroLa comunicación científica es un requerimiento exigido en las convocatorias competitivas de proyectos financiadas por la Unión Europea a través del programa Horizonte 2020. Los proyectos aprobados deben contar con un PEDR (Plan de explotación y diseminación de resultados) que establezca las estrategias de comunicación, y que concrete estas en ac-ciones y productos que contribuyan a alcanzar a los diferentes grupos de interés atendiendo al modelo de la cuádruple hélice. En este artículo se analizan las acciones de divulgación y comunicación de los resultados de los proyectos de investigación del programa H2020, liderados por entidades, organismos o empresas de España, realizadas a través de la web y los medios sociales. La hipótesis de trabajo establece que las acciones de comunicación realizadas a través de la web y los medios sociales es escasa, estandarizada y responde a recursos y formatos de bajo coste y con producciones no profesionales. A partir de la base de datos Cordis de proyectos financiados por el programa H2020, se ha seleccionado una muestra de 50 proyectos elegidos en función del criterio de financiación. Se han elegido aquellos con un nivel más alto considerando que ello permitiría, en principio, una mayor dotación para las acciones de comunicación. La metodo-logía aplica un análisis descriptivo y explicativo de las webs y los medios sociales utilizados por los proyectos mediante el Método de análisis de comunicación científica en medios digitales (Macomed), realizando una comparativa evolutiva entre 2017 y 2020. Las variables de análisis contemplan: a) la presencia en web y medios sociales, b) el nivel de utili-zación de estos canales de comunicación y difusión considerando métricas como el nivel de actividad, la diversidad de canales, la cadencia de publicación, el nivel de interacción con sus audiencias, el engagement de sus comunicaciones, y el nivel de producción que desarrollan. Los resultados muestran una comunicación en los medios digitales propios (web y redes sociales) que evoluciona con el desarrollo de los proyectos, pero que resulta desigual, con un alcance limitado fundamentalmente a Twitter y Facebook, y muy orientada a alcanzar a los pares de investigación y los agentes evalua-dores, pero que carece de una orientación clara que cubra la demanda de abrir la comunicación a la sociedad tal como establecen los principios de la investigación e innovación responsable (RRI).Ítem Datasets on the assessment of the scientific publication's corpora in circular economy and bioenergy approached from education and communication(Elsevier, 2023-04-08) Carbonell-Alcocer, Alejandro; Romero-Luis, Juan; Gertrudix, Manuel; Wuebben, DanielÍtem Datasets on the assessment of the scientific publication's corpora in circular economy and bioenergy approached from education and communication(Elsevier, 2023) Carbonell-Alcocer, Alejandro; Romero-Luis, Juan; Gertrudix, Manuel; Wuebben, DanielThis article presents three datasets that specifically depict scientific literature published from 2009 to 2019 and that represent the overlaps between circular economy, bioenergy, education, and communication. All datasets have been obtained through an exhaustive methodological process based on a Systematic Literature Review (SLR). To collect data, we determined 12 Boolean Operators with words related to circular economy, bioenergy, communication, and education. Then, using the Publish or Perish software, 36 queries were made in the Web of Science, Scopus, and Google Scholar databases. Once the articles were retrieved, the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) mode and PRISMA checklist were applied. 74 articles were then manually selected depending on their relationship with the field. Using the DESLOCIS framework, a wide evaluation of the articles was carried out focusing on the design, data collection, and analysis techniques. Thus, the first data set contains the metadata and metrics of the publications. The second data set details the analytical framework used. The third includes the analysis of the publication’s corpora. Together, the data presents opportunities for longitudinal studies and meta-reviews in circular economy and bioenergy areas approached from perspectives of education and communication.Ítem Design and assessment of an experimental model for evaluating the effectiveness of audiovisual products on the circular economy aimed at promoting environmental awareness(Elsevier, 2023) Romero-Luis, Juan; Carbonell-Alcocer, Alejandro; Levratto, Valeria; Gertrudix, Manuel; Gertrudis Casado, María del Carmen; Hernandez-Remedios, AlexandraCommunication is crucial to encourage citizens to adopt sustainable habits, but the effectiveness of awarenessraising actions in the last decade has been limited. Therefore, it is essential to invest efforts to understand and improve the effectiveness of environmental awareness actions. This research aims to design an experimental model to evaluate the effectiveness of audiovisual products on ecological transition and circular economy for young people based on a classical narrative model. To this end, the discourses of communication experts obtained through the elaboration of 10 semi-structured interviews are analysed (using the grounded theory method). Subsequently, an evaluation model is designed, validated and tested by conducting a quasi-experiment with 59 high school students who are exposed to two stimuli (A and B) in groups, as well as to a pre-test and posttest, using neurocommunication systems. Firstly, the interview analysis results allow us to identify intermediate objectives, strategies and characteristics of the communicative products that could increase the effectiveness of the communication actions. Secondly, the results of the quasi-experiment allow us to evaluate the experimental model designed to measure the effectiveness of communication products. As a result of the whole process, a model for evaluating the effectiveness of audiovisual products is obtained, which allows the identification of the aspects that increase awareness campaigns’ effectiveness. Despite the limitations of the model, the great potential of using traditional and neuromarketing research techniques to identify aspects that improve the communication of ecological awareness campaigns is determined.Ítem Educating for a sustainable future through the Circular Economy: Citizen involvement and social change(Comunicar, 2022-06-30) Carbonell-Alcocer, Alejandro; Romero-Luis, Juan; Gertrudix, Manuel; Borges-Rey, EddyThe climate crisis and the environmental emergency are a sign of uncertainty for the future of the planet. European and national educational directives establish the framework of action and the commitments that must be made by each agent to reach the new sustainable paradigm which is based on circularity. The school, as an institution of social transformation, faces a reproductive framework that feeds the consumer socio-economic structure, covering up the dimension and urgency of the problem. The aim is to identify the forces for change to improve the intervention mechanisms in the educational field in Spain aimed at fostering the involvement and the participation of young people. The qualitative methodology combines discourse analysis using Grounded Theory and prospective analysis using the scenario method. By means of a validated questionnaire, semi-structured interviews and focus groups are conducted with technicians and managers, trainers of trainers, teachers, and researchers (n=53). The discourse of the agents and legislation on education and sustainability are analysed to generate substantive theory. By means of the theorization obtained, drivers and constraints are identified, establishing a probability and impact matrix that allows for the visualization of three possible futures. It concludes with a set of recommendations to strengthen the desired scenario and to reduce the possibilities of the dystopian scenario.Ítem Impact of Generative Artificial Intelligence on the efficiency, quality, and innovation in the production of Open Educational Resources for MOOCS(Centro de Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades, Universidad de Guadalajara, 2024-12-18) Carbonell-Alcocer, Alejandro; Sanchez-Acedo, Alberto; Benitez-Aranda, Nerea; Gertrudix, ManuelThe research analyzes the impact of Generative Artificial Intelligence (GAI) in the creation of audiovisual and multimedia content through a comparative study of Open Educational Resources (OER) developed in two moocs (n = 121) focused on combating misinformation, one using gai and the other not. The analysis compares both the production processes, and the results obtained in important dimensions such as efficiency, technical and formal quality and accessibility of the tools. The results show that gai improves the efficiency and quality of oer production and enables the creation of high-quality content at a lower cost. Their use enables more accessible and scalable productions and expands the possibilities for creating advanced digital educational content.Ítem Memoria Proyecto de Innovación Educativa: Ecosistema de Entornos de Conocimiento Abierto (ECO2)(2024) Galvez-de-la-Cuesta, Maria-del-Carmen; Gertrudix, Manuel; Gertrudis-Casado, Maria-del-Carmen; Rajas-Fernandez, Mario; Baños González, Miguel; Romero-Luis, Juan; Carbonell-Alcocer, Alejandro; Rivas Rebaque, Begoña; Taborda-Hernández, Ernesto; Rubio-Tamayo, José-Luis; Alvarez-Garcia, Sergio; Arcos Martin, Ruben; Matosas-Lopez, Luis; Levratto, Valeria; Gómez Gómez, Hernando; García-Carrizo, JenniferMemoria final del Proyecto de Innovación Educativa "Ecosistema de-Entornos de Conocimiento Abierto:ECO2), desarrollado por el Grupo de Innovación Docente COMTEDEA, de la Universidad Rey Juan Carlos.Ítem Metodologías y recursos educativos para fomentar la cultura ecológica y la concienciación climática en la Escuela(2023-01-09) Carbonell-Alcocer, Alejandro; Romero-Luis, Juan; Gertrudix, ManuelAbordar el impacto medioambiental requiere una actuación inminente. La escuela se posiciona como el espacio idóneo para incentivar prácticas que impulsen la participación ciudadana y el cambio de hábitos. El objetivo de la investigación es analizar el discurso social de los agentes educativos para identificar las propiedades y las características de las metodologías y los recursos educativos que permitan desarrollar aprendizajes significativos orientados a sostenibilidad. El diseño metodológico cualitativo emplea el análisis de discurso aplicando la Teoría Fundamentada y técnicas estructuradas. Con un cuestionario validado, se efectúan focus group y entrevistas semiestructuradas a 53 agentes de la comunidad educativa, entre los que se encuentran técnicos y directivos, formadores de formadores, docentes e investigadores del ámbito educativo español. Por medio de la codificación selectiva, el análisis de co-ocurrencia y la técnica de la diagramación se identifican 120 códigos y 14 categorías centrales que orientan sobre cómo abordar el diseño metodológico y la selección de recursos para desarrollar una Educación Ambiental para la Sostenibilidad (ESE) en la Escuela. Los resultados del estudio evidencian la necesidad de integrar metodologías activas y recursos contextualizados que sitúen al centro en el epicentro de la vida social de su entorno cercano.Ítem On the road to sustainability: Circular economy and education as catalysts for change(Edizioni Centro Studi Erickson, 2024-10-01) Carbonell-Alcocer, Alejandro; Gertrudix, ManuelClimate change is an interconnected and global wicked problem that has a direct impact on the well-being of people and the development of societies. The circular economy proposes a model of production and consumption that puts an end to the traditional model of extract, produce, use and throw away and aims to extend the useful life of products and reduce the amount of waste. The adoption of this model requires the involvement of citizens and the creation of mechanisms to promote the circular economy. In the field of education, there are different approaches, such as Environmental Education (EE), Education for Sustainable Development (ESD) or, in the Spanish context, Environmental Education for Sustainability (ESS). They have all been working for years to raise the awareness and environmental consciousness of the educational community on sustainability issues. Promoting eco-social literacy and environmental education in schools is the opportunity the planet needs to act.Ítem Oportunidades formativas en comunicación digital: Tecnologías Audiovisuales, una experiencia didáctica innovadora(Dykinson, 2024) Carbonell-Alcocer, Alejandro; García Carrizo, JenniferÍtem Recommendations to improve communication effectiveness in social marketing campaigns: Boosting behavior change to foster a circular economy(Taylor & Francis Online, 2022-11-21) Romero-Luis, Juan; Carbonell-Alcocer, Alejandro; Gertrudix, Manuel; Gertrudis Casado, María del Carmen; Giardullo, Paolo; Wuebben, DanielThe efficiency of communication campaigns that seek to boost a circular economy, leaving behind the traditional linear economy model, and corresponding behavior change is uncertain, although significant resources are being invested by the European Union and other organizations and institutions around the world. This study aims to identify barriers and enablers faced by the current communication model to generate a series of recommendations, targeted at communication practitioners, that ameliorate communication actions related to social behaviors change. A Grounded Theory process was used to analyze transcripts obtained through focus groups and semi-structured interviews with 22 biotechnology researchers and communication professionals. As a result, the identification of barriers and enablers that prevent or permit different actors to develop sustainable behaviors allowed us to conclude four recommendations aimed at improving the efficacy of communication actions that seek to boost a circular economy and sustainable behavior change: (1) raise awareness among politicians to reduce the barriers that prevent consumers from developing sustainable behavior, (2) involve companies in communication campaign actions as a point of leverage, (3) prioritize long-term interaction over short-term actions, and (4) take advantage of young students (and teachers), who are powerful transmission vectors for promoting sustainable habits among their elders.Ítem Revealing trends in academic publishing on immersive journalism through a dataset analysis of metaverse and extended technologies from 2017 to 2022(Elsevier, 2024-03-02) Sanchez-Acedo, Alberto; Carbonell-Alcocer, Alejandro; Gertrudix, Manuel; Rubio-Tamayo, Jose LuisThis article presents the data obtained from a Systematic Literature Review (SLR) on the use of metaverse and extended technologies for immersive journalism [1]. Boolean operators, both in English and Spanish, were used to retrieve scientific literature using Publish or Perish 8 software on Scopus, Web of Science and Google Scholar between 2017 and 2022. After finding all the scientific literature, a methodological process was carried out using selection criteria and following the PRISMA model to obtain a total sample of 61 scientific articles. The DESLOCIS framework was used for the evaluation and quantitative and qualitative analysis of the retrieved data. The first dataset [2] contains the metadata of the retrieved publications according to the phases of the PRISMA statement. The second dataset [3] contains the characteristics of these publications according to the DESLOCIS framework. The data offer the possibility to develop new longitudinal studies and meta-analyzes in the field of immersive journalism.Ítem Sostenibilidad, participación ciudadana y futuros utópicos para fomentar la innovación docente mediante experiencias extracurriculares en el aula.(Dykinson, 2024) García Carrizo, Jennifer; Carbonell-Alcocer, AlejandroEste capítulo presenta la experiencia extracurricular titulada "VIII Jornadas Internacionales de Comunicación Digital: Herramientas digitales para construir futuros utópicos mediante la participación ciudadana" (URJC; https://ciberimaginario.es/project/viii-jornadas-de-comunicacion-digital/), las cuales exploraron nuevas herramientas digitales y metodologías basadas en los Estudios y Teorías de Futuros para fomentar la participación ciudadana en la construcción de futuros utópicos más sostenibles. En un mundo caracterizado por desafíos climáticos y cambios constantes, es esencial encontrar formas innovadoras de abordarlos y construir alternativas que faciliten la mitigación del cambio climático y generen resiliencia climática. Los Estudios y Teorías de Futuros proporcionan un marco conceptual para comprender cómo se forma el futuro y cómo podemos influir en él, destacando la importancia de la participación ciudadana en la construcción de futuros deseables. En este contexto, la participación ciudadana juega un papel crucial en este proceso al involucrar a las personas en la toma de decisiones y políticas que afectan sus vidas y entornos. La combinación de la Teoría de Futuros, la economía circular y la participación ciudadana crea un marco poderoso para abordar los desafíos globales y construir futuros utópicos mediante soluciones innovadoras y sostenibles. Las jornadas tienen tres objetivos principales: 1) mejorar las habilidades digitales orientadas a la participación ciudadana, 2) profundizar en la construcción de futuros utópicos a través de la utopía y 3) mejorar los mecanismos de intervención educativa en España para fomentar la participación social de los jóvenes. Las jornadas se desarrollaron el 5 de octubre de 2023 en el Campus de Fuenlabrada de la Universidad Rey Juan Carlos y se transmitieron en vivo a través de TV URJC, permitiendo el acceso remoto a la audiencia. Proporcionaron un espacio para explorar ideas, compartir recursos y promover la participación activa en la construcción de futuros utópicos y sostenibles. En ellas participaron ponentes internacionales y se exploraron herramientas como los “Poster Talks” y los “Story Frames” desarrollados por Paul Biedermann en KU Leuven (Bélgica) para fomentar la participación ciudadana en la construcción de futuros alternativos, y Georgia Panagiotidou presentó el proyecto "Beyond Individual Persuasion" (King’s College London, Reino Unido), que aborda la comunicación de sistemas de datos complejos para trabajar en la construcción de un futuro utópico. Además, para fomentar la participación activa y considerando que el uso del arte ha sido probado como beneficioso en procesos educativos y en la concienciación contra el cambio climático, se llevó a cabo un taller con la artista invitada Marina Manot, donde se conceptualizó un proyecto artístico basado en la teoría de futuros y centrado en "imaginar un futuro sostenible". El taller se realizó en horario lectivo de la asignatura de Tecnologías del Audiovisual del Grado en Comunicación de la URJC. Consecuentemente, el alumnado de dicha asignatura, asistió al taller, que abrió las puertas para el desarrollo en el aula de un proyecto artístico basado en la idea de imaginar un futuro mejor. Los mejores proyectos fueron seleccionados para ser publicados en abierto, previa autorización del alumnado autor de los mismos, como REAs en la plataforma de innovación docente “Climate Warriors” (https://climatewarriors.eu/project/utopias-sostenibles/).Ítem The challenges of media and information literacy in the artificial intelligence ecology: deepfakes and misinformation(Universidad de Navarra, 2024-10-09) Sanchez-Acedo, Alberto; Carbonell-Alcocer, Alejandro; Gertrudix, Manuel; Rubio-Tamayo, Jose LuisEn la ecología de la inteligencia artificial (IA), los modelos generativos permiten crear manipulaciones hiperrealistas en las que la precisión de los objetos audiovisuales los hace extraordinariamente verosímiles. Estas deepfakes son indetectables por sus elementos constitutivos, lo que acrecienta la preocupación sobre la distorsión de la realidad en el ecosistema informativo, y cómo la capacidad de discernir entre contenidos audiovisuales verdaderos y falsos afecta a la confianza pública y a los sistemas democráticos. Es un enorme desafío que la alfabetización mediática e informacional ayude a combatir eficazmente la desinformación. La investigación presenta los resultados de un cuasiexperimento realizado con 80 jóvenes de la Comunidad de Madrid con el fin de evaluar la capacidad de reconocimiento de las deepfakes dentro de ambientes inmersivos, y si los elementos identificadores de contexto condicionan la credibilidad de las imágenes. Los resultados muestran la pregnancia de las imágenes frente a estos identificadores, lo que inhibe una lectura crítica de la información que identifique las falsificaciones visuales, lo que se potencia por su extraordinaria verosimilitud. Se concluye que el nuevo bioma posthumanista de la realidad virtual y la inteligencia artificial requieren reenfocar los procesos de alfabetización mediática e informacional para concienciar y educar a la ciudadanía con el fin de reducir su vulnerabilidad a la desinformación basada en deepfakes creada con modelos generativoÍtem What is the maturity level of circular economy and bioenergy research addressed from education and communication? A systematic literature review and epistemological perspectives(Journal of Cleaner Production, 2021-10-05) Romero-Luis, Juan; Carbonell-Alcocer, Alejandro; Gertrudix, Manuel; Gertrudis-Casado, María del CarmenThe role of education and communication is crucial to achieving the transition toward a circular economy (CE). Achieving cognitive, attitude and behavioural changes in the consumer and general population is a very complex process which requires mature scientific knowledge created by specialists. The current study aims to evaluate the degree of maturity of research on CE and bioenergy carried out from the areas of education and communication which are published in scientific literature between 2009 and 2019. The object of study have been scarcely approached from epistemological and methodological point of view, which is the novelty value of this study. To achieve the goal a systematic literature review (SLR) has been carried out on 74 peer reviewed scientific articles and conference papers. The records have been subjected to a clustering process (qualitative analysis) and a subsequent univariable (frequencies and vertical percentages) and multivariable quantitative analysis (comparison of column proportions). The studies’ theoretical approaches were identified and the levels of formalisation, the predominant objectives and the hypothesis were analysed. In addition, the analysis of the research areas of studies reveals the epistemological process and outcomes of the literature. Several conclusions are drawn such as the scientific literature in this field is limited in scope. Moreover, from an epistemological perspective, descriptive studies are predominant, mainly addressed from the field of engineering, as well as analytical studies, which are mainly undertaken from Social and Legal Sciences. There are two main groups of articles based on their purpose: those which seek to describe, detail or define; and those which are more innovative, which analyse, establish or deconstruct the phenomenon. The results also show that the level of methodological and theoretical formalisation is limited, which indicates that research is in an initial stage. The foregoing results lead authors to conclude that the object of study has a low level of maturity.Ítem What is the maturity level of circular economy and bioenergy research addressed from education and communication? A systematic literature review and epistemological perspectives(Elsevier, 2021) Romero-Luis, Juan; Carbonell-Alcocer, Alejandro; Gertrudix, Manuel; Gertrudis Casado, María del CarmenThe role of education and communication is crucial to achieving the transition toward a circular economy (CE). Achieving cognitive, attitude and behavioural changes in the consumer and general population is a very complex process which requires mature scientific knowledge created by specialists. The current study aims to evaluate the degree of maturity of research on CE and bioenergy carried out from the areas of education and communication which are published in scientific literature between 2009 and 2019. The object of study have been scarcely approached from epistemological and methodological point of view, which is the novelty value of this study. To achieve the goal a systematic literature review (SLR) has been carried out on 74 peer reviewed scientific articles and conference papers. The records have been subjected to a clustering process (qualitative analysis) and a subsequent univariable (frequencies and vertical percentages) and multivariable quantitative analysis (comparison of column proportions). The studies’ theoretical approaches were identified and the levels of formalisation, the predominant objectives and the hypothesis were analysed. In addition, the analysis of the research areas of studies reveals the epistemological process and outcomes of the literature. Several conclusions are drawn such as the scientific literature in this field is limited in scope. Moreover, from an epistemological perspective, descriptive studies are predominant, mainly addressed from the field of engineering, as well as analytical studies, which are mainly undertaken from Social and Legal Sciences. There are two main groups of articles based on their purpose: those which seek to describe, detail or define; and those which are more innovative, which analyse, establish or deconstruct the phenomenon. The results also show that the level of methodological and theoretical formalisation is limited, which indicates that research is in an initial stage. The foregoing results lead authors to conclude that the object of study has a low level of maturity.